Binnenland

„Weg door boomgaard is ramp”

„Ik ben er bitter op tegen.” Fruitteler C. van der Spek steekt zijn mening over een nieuwe rondweg rond Zevenhuizen niet onder stoelen of banken. „De weg gaat dwars door onze boomgaard.” Inwoners van het Zuid-Hollandse dorp zijn echter blij dat er een andere route komt voor het vele verkeer dat iedere dag door hun woonplaats ronkt.

7 October 2004 10:54Gewijzigd op 14 November 2020 01:43

„Ze praten al twintig jaar over een omleiding en ik ben blij dat die er eindelijk van komt.” A. van den Haak -geboren en getogen in Zevenhuizen- vertolkt de gevoelens van de Zevenhuizenaren tijdens een inloopbijeenkomst woensdagmiddag- en avond in het gemeentehuis. „Iedere dag een complete file in het dorp word je goed zat.”

De weg waar het allemaal om gaat is de N219: een belangrijke dwarsverbinding tussen de A12 en de A20. Forensen maken er veelvuldig gebruik van om de files op beide snelwegen te vermijden. Door de bouw van de Vinex-wijk Nesselande bij Rotterdam neemt de verkeersdrukte nog meer toe. Allerlei plannen om de weg buiten het dorp te leiden, belandden vroegtijdig in de prullenbak.

Nu lijkt het er eindelijk van te komen. Op 24 september ondertekenden de provincie en de betrokken gemeenten samen met Rijkswaterstaat en ProRail een convenant waarmee het startschot gegeven is voor de rondweg. Bij de plannen hoort een nieuwe aansluiting op de A12, zodat de levensgevaarlijke op- en afritten bij Zevenhuizen verleden tijd zijn. Ook de aansluiting Waddinxveen/Moerkapelle wordt opgeheven. Op de A12 zelf komen aan beide kanten spitsstroken. In 2008 moeten de plannen gerealiseerd zijn.

Maar waar gehakt wordt, vallen spaanders. Aan de Bredeweg in Zevenhuizen woont al generaties lang een heel rijtje Van der Spekken. De een is nog minder blij met de nieuwe N219 dan de ander. Akkerbouwer A. van der Spek bijvoorbeeld moet grond afstaan voor de nieuwe aansluiting, maar krijgt daar niet de prijs voor die hij wil hebben. „Ik kan er geen andere grond voor terugkopen, want die is er gewoon niet. Bovendien versnipperen de wegenbouwplannen mijn overgebleven grond. Op allerlei misvormde percelen kan ik geen functionele akkerbouw meer plegen.”

Aan de andere kant van de A12 staat C. van der Spek appels te plukken. De fruitteler en zijn zoon Robert willen best praten, als ze ondertussen maar door kunnen werken. „De nieuwe weg zet een streep door onze toekomstplannen. Wij wilden langs de snelweg wat grond verkopen en achter de spoorlijn grond bijkopen met de bedoeling rechte, grotere percelen te krijgen. Daar kunnen we dan langere rijen fruitbomen planten. Dat is nodig om een tunnelspuit in te kunnen zetten. Met zo’n machine kun je veel milieuvriendelijker en zuiniger spuiten.”

Vlak voor de koop kreeg vader Van der Spek (72) de uiteindelijke route van de omleiding onder ogen. Die bleek dwars door het stuk land te gaan dat zij op het oog hadden. De koop ging niet door en de moderniseringsplannen dus ook niet. „Voor mij is het minder erg dan voor mijn zoon. Hij wil het bedrijf overnemen en zal aan de steeds strengere milieueisen moeten voldoen. Zonder tunnelspuit is dat lastig.”

Zoon Robert (34) blijft voorlopig fulltime in het bedrijf werken. „Maar misschien moet ik er een baantje bij gaan zoeken. Door de aanleg van de nieuwe weg wordt onze boomgaard kleiner. Grond terugkopen is haast niet mogelijk. Alles is bestemd voor huizen of kassen.” De jonge fruitteler wijst naar enkele paaltjes die de meetkundige dienst al in de boomgaard heeft gezet: „Volgend jaar ligt hier zand.”

De fruittelers hadden de nieuwe weg liever dichter bij Zevenhuizen gehad. „Nu gaat de weg schuin door de polder. Veel agrariërs komen daardoor met allerlei onhandige percelen te zitten. In een eerdere optie was dat niet het geval.”

Tijdens de inloopbijeenkomst kan R. Wisse van de provincie Zuid-Holland daar wel een verklaring voor geven. „De gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle heeft ons gevraagd de weg wat verder van het dorp neer te leggen, zodat uitbreiding mogelijk blijft.” Van der Spek: „Met die paar huizen per jaar kunnen ze dan wel 300 jaar vooruit.”

De Van der Spekken raken niet alleen een stuk boomgaard kwijt, ook de eigen spoorwegovergang naar de rest van het land verdwijnt. Robert: „Daar wordt nu nog niet over gepraat, maar het staat al wel op de kaarten. Het zou een ramp zijn, want dan moeten we een paar kilometer omrijden om bij onze boomgaard te komen. En dan te bedenken dat onze tractor slechts 15 kilometer per uur rijdt. Levensgevaarlijk op een weg waar ze je met 80 kilometer per uur voorbijkomen.”

Boeren en transporteurs in de wijde omgeving van Zevenhuizen zijn ook niet te spreken over de nieuwe tunnel van de Noordelijke Dwarsweg onder het spoor. Die krijgt een hoogte van 3,20 meter. Vrachtwagens en grote landbouwvoertuigen kunnen er niet meer onderdoor en zullen een fikse omweg moeten maken. In veel gevallen leidt die omweg over de oude N219 door het dorp. Inwoner Van den Haak: „Zo raak je van de regen in de drup.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer