Toerisme in Friesland moet met 15 procent groeien
Friesland lanceert een nieuwe landelijke publiciteitscampagne om het toerisme de komende vijf jaar met 15 procent te laten groeien. Tot dusver overnachten jaarlijks 1,3 miljoen bezoekers in de noordelijke provincie. De nieuwe slagzin luidt ’Verrassend dichtbij: beleef Friesland, het andere Nederland’.
Uit onderzoek blijkt dat Friesland als toeristische bestemming onder het grote publiek nog te onbekend is. „Friesland moet een A–merk worden en een top 3–positie in Nederland verwerven", stelde directeur P. van Gessel van Friesland Marketing woensdag. Friesland Marketing is de opvolger van het vorig jaar failliet verklaarde Noord–Nederlands Bureau voor Toerisme.
Het bureau mikt vooral op bezoekers uit Nederland, Duitsland en Vlaanderen. Friesland hoopt op gezinnen met kinderen en mensen uit de hogere sociale klassen.
Een speciale website (www.beleefFriesland.nl) en radioreclame moeten meer mensen naar Friesland lokken. Daarnaast nodigt het marketingbureau Vlaamse en Duitse journalisten uit voor een kennismaking met de provincie. Ook is Friesland Marketing aanwezig op buitenlandse beurzen.