Abonnement tijdschrift in trek
Steeds meer mensen verkiezen een tijdschriftabonnement boven het kopen van losse nummers. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksinstituut HOI.
De markt is volgens het instituut nu stabiel. De betaalde oplage van de publiekstijdschriften was in het tweede kwartaal met ruim 20 miljoen exemplaren hetzelfde als in het eerste kwartaal. Tegenover dezelfde periode in 2003 was er een marginale daling.
De verspreide oplage van de vrouwenbladen was 3 procent hoger dan in dezelfde periode van 2003. Celebrity schoot eruit met een verdubbeling van het aantal abonnementen. Ook Starstyle en Vriendin deden het in dat opzicht goed.
Bij de mannenbladen was Playboy met een stijging van 6 procent opvallend.
Het opiniebladensegment is stabiel. Ook hier is er een verschuiving richting abonnementen te bespeuren.
Ook de sportbladen deden het in het tweede kwartaal goed. Dat was mede te danken aan het EK Voetbal. De invloed van de Olympische Spelen komt nog in het derde kwartaal. De betaalde oplage van de sportbladen ging met 6 procent omhoog.
Als de belangstelling voor management een maatstaf is voor economisch herstel, zit Nederland volgens het commentaar van het Nederlands Uitgeversverbond goed. Het aantal abonnementen op FEM Business groeide met 8 procent, op Quote met 3 procent. Ook bij de woonbladen werd veel geplust. Bij de speciale bladen ging de verspreide oplage van Het Historisch Magazine met 22 procent omhoog.