Oplagedaling in dagbladsector minder sterk
Er worden steeds minder kranten verkocht in Nederland, maar de daling van de oplagen was in het tweede kwartaal van dit jaar minder sterk dan in de vergelijkbare periode vorig jaar, zo liet oplage-instituut HOI dinsdagmorgen weten.
Dagbladen die „initiatieven hebben genomen zijn erin geslaagd de daling aanzienlijk bij te buigen”, concludeert HOI. In het tweede kwartaal van dit jaar bedroeg de totaal verspreide oplage 4.040.956 exemplaren, tegen 4.161.265 in hetzelfde kwartaal van vorig jaar, een oplagedaling van 2,9 procent. In vergelijking met de voorgaande kwartalen een behoorlijke verbetering, vindt HOI.
Het Parool profiteerde van het feit dat de krant op zogenoemd tabloidformaat verschijnt. Het Algemeen Dagblad heeft succes met zijn sportkatern.
Waar de grote landelijke kranten hun oplage toch terug zagen lopen, wonnen het Nederlands Dagblad (ND) en het Reformatorisch Dagblad (RD) abonnees. Het ND groeit met 2,3 procent tot 34.549 abonnees, het RD met 1 procent tot 59.349 abonnees.
In Nederland verschijnen 32 dagbladen -9 landelijke en 23 regionale dagbladen met een eigen hoofdredactie- die worden uitgegeven door 11 zelfstandige ondernemingen.