Apple stelt privacywijziging advertenties uit
iPhonemaker Apple stelt een privacywijziging uit die voor adverteerders tot flink lagere inkomsten had kunnen leiden. Dat heeft de techreus bekendgemaakt. Apple zegt ontwikkelaars meer tijd te willen geven om aan de verplichting te voldoen.
In de nieuwste versie van Apples mobiele besturingssyssteem, dat de naam iOS 14 draagt, moeten apps met advertenties erin om toestemming vragen om gegevens van gebruikers te mogen vastleggen. Die zogenoemde trackers dreigen daardoor nutteloos te worden.
De wijziging was door Apple in juni aangekondigd en zou deze maand met het verschijnen van iOS 14 van kracht moeten worden. Apple heeft nu gezegd dat die datum naar „begin volgend jaar” gaat.
Bedrijven die zich met digitale advertenties bezighouden, waaronder Facebook, waarschuwden al dat de wijziging flinke gevolgen kan hebben voor hun omzet. Ze verwachten dat Apple-gebruikers standaard nee zullen zeggen, ondanks dat ze de mogelijkheid krijgen om uit te leggen waarom ze bepaalde informatie willen verzamelen.
Apple stelt al enkele jaren dat de privacy van zijn gebruikers zeer belangrijk is. Met iedere versie van iOS krijgen gebruikers van Apple-toestellen dan ook meer mogelijkheden om zelf te beslissen hoeveel toegang tot hun informatie ze apps geven.