Binnenvaart bezorgd om tankschepen
De veiligheid en het milieu bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over water staat onder druk door scherpe concurrentie. De binnenvaart maakt zich zorgen en roept de overheid op snel maatregelen te nemen.
Dat meldde het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) maandag bij de presentatie van een onderzoek naar de toekomst van de binnentankvaart. CBRB-directeur Ton Roos overhandigde de studie in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag.
In Nederland wordt jaarlijks zo’n 22,3 miljard tonkilometer per jaar aan gevaarlijke stoffen vervoerd. De binnenvaart neemt daarvan ongeveer 20,5 miljard voor zijn rekening, het wegtransport 1,5 miljard en het spoor 0,4 miljard.
Het vervoer van gevaarlijke stoffen over het water groeit de komende jaren. Het binnenlands vervoer van gevaarlijke lading over het water is de afgelopen tien jaar verdrievoudigd, over de weg gelijk gebleven en via het spoor gedaald. Deze trend lijkt zich voort te zetten.
Het vervoer van gevaarlijke stoffen over het water is „zeer veilig” in vergelijking met andere vormen van vervoer, aldus CBRB-directeur Roos. Het aantal calamiteiten is gering. In de afgelopen vijf jaar hebben zich in Duitsland twee calamiteiten voorgedaan met binnenvaarttankers onder Nederlandse vlag: afgelopen zomer met de Charlotte en vijf jaar geleden met de Avanti.
De binnenvaart maakt zich echter zorgen over het vervoer van gevaarlijke stoffen via het water. De brancheorganisatie riep grote olie- en chemieconcerns maandag op met een goede prijs te komen om de vervoerder zijn werk rendabel te kunnen laten uitvoeren. „We mogen niet concurreren op veiligheid en milieu”, aldus Roos.
De binnenvaart speelt actief in op nieuwe, aangescherpte wensen van opdrachtgevers. Elk jaar komen er 30 tot 35 dubbelwandige tankschepen in de vaart. „Er komt een enorme nieuwbouwgolf dubbelwandige tankers aan”, aldus Roos. De totale Europese binnentankvaart telt zo’n 1000 schepen, waarvan er ruim 600 onder Nederlandse vlag. Circa 80 procent bestaat uit enkelwandige schepen.
Door het toenemende aantal dubbelwandige tankers dreigt er een overcapaciteit te ontstaan van enkelwandige. Een aantal binnenvaartschippers verstoort de prijsvorming in de sector door met deze ’goedkope’ enkelwandige tankers te blijven varen. Hierdoor worden investeringen in dure dubbelwandige tankers onrendabel en onaantrekkelijk. De overheid moet deze wildgroei aan de ’onderkant’ van de markt voorkomen, aldus het CBRB.
De binnenvaart roept de overheid daarom op snel duidelijkheid te scheppen over nieuwe wetgeving. „De onzekerheid duurt onverantwoord lang”, zegt Roos. Als bijvoorbeeld gasolie in de toekomst alleen nog met dubbelwandige tankers mag worden vervoerd, heeft dit grote gevolgen voor de sector. Enkelwandige schepen zijn dan ineens weinig tot niets waard.
Veel binnenvaartschippers hebben hun pensioengeld in hun schip zitten. Als dat vaartuig ineens fors in waarde keldert, ontstaan er grote financiële en sociale problemen. De binnenvaart heeft geld in een Reservefonds zitten om stoppende binnenvaartschippers financieel tegemoet te komen. De nationale overheden in Europa dienen ook met geld over de brug te komen, vindt de CBRB.