Industrie sluit akkoord met Jorritsma over JSF
Het Nederlandse luchtvaartcluster heeft donderdag overeenstemming bereikt met het ministerie van Economische Zaken over deelname aan de verdere ontwikkeling van het Amerikaanse gevechtsvliegtuig JSF. Daarmee is voor het kabinet de laatste hobbel genomen.
De brief waarin beide partijen de voorwaarden tot deelname hebben neergelegd, is vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.
Die had van het kabinet geëist dat de brief, de zogeheten ”letter of intent”, nog deze week beschikbaar zou komen. De meeste fracties komen dinsdag bijeen om zich over het kabinetsvoornemen te buigen. Het debat tussen de vier meestbetrokken bewindslieden en de Kamer vindt vervolgens een week later plaats, op 2 april.
Aan de Nederlandse deelname hangt een prijskaartje van 858 miljoen euro. Bovendien betekent deze stap dat het kabinet vrijwel zeker kiest voor de JSF als opvolger van de F-16, die vanaf 2010 vervangen moet worden.
Een deel van de Kamer ziet liever dat de regering een nieuw jachtvliegtuig van de plank koopt. De regering denkt echter dat Nederland dan uiteindelijk duurder uit is en dat voor de Nederlandse luchtvaartindustrie een prachtige kans om op hoog technologisch niveau in de wereld mee te kunnen draaien, blijft liggen.
In de overeenkomst heeft het kabinet bedongen dat de overheid op elk gewenst moment uit het project kan stappen, zonder financiële schade te lijden. De industrie stelt zich garant voor de verdere voortgang.
Het bedrijfsleven heeft zich verder garant gesteld voor de dekking van eventuele tekorten die voor Nederland zouden kunnnen optreden als de ontwikkeling van het nieuwe toestel duurder uitvalt. Die evaluatie vindt in 2008 plaats.
Met deze toezeggingen van de kant van de industrie hoopt het kabinet met name de PvdA voor zich te winnen. Binnen de fractie van de sociaal-democraten heersen grote twijfels over het nut van de deelname. Als de PvdA zich tegen de regeringsplannen keert, ontstaat er een Kamermeerderheid tegen het besluit.