Economie

Zootjes geven babyvoetjes grip op de vloer

Gisette van Dalen-Heemskerk
1 October 2004 08:36Gewijzigd op 14 November 2020 01:42
BERGEN OP ZOOM – Het succes van de babyslofjes is volgens Ellen Spijkers (r.) vooral te danken aan mond tot mondreclame. „Mensen worden door kennissen of vrienden ervan overtuigd dat ze een goed product kopen. Dat is de beste reclame die je kunt wensen.
BERGEN OP ZOOM – Het succes van de babyslofjes is volgens Ellen Spijkers (r.) vooral te danken aan mond tot mondreclame. „Mensen worden door kennissen of vrienden ervan overtuigd dat ze een goed product kopen. Dat is de beste reclame die je kunt wensen.

BERGEN OP ZOOM - ”Voor ieder pootje een Zootje”. Wie regelmatig een tijdschrift als Wij Jonge Ouders of Ouders van Nu doorkijkt, komt deze slogan bekend voor. „Zootjes hebben geen naden, daardoor zit het slofje heel comfortabel voor baby’s.”plattekst rafelen (u20,1,0(Ordnermappen, ordnermappen en nog eens ordnermappen domineren het kantoor van Ellen Spijkers-Aussems en Henriëtte en Jos Aussems uit Bergen op Zoom. Op een van de vensterbanken staat een display waaraan te zien is waar het bij Zus & Zo om draait: Zootjes, oftewel leren babyslofjes. Het drietal -een broer en twee zussen- heeft een volledige weektaak aan de Zootjes. Ellen Spijkers: „Henriëtte is degene die ons product bedacht heeft. Zij had in 1992 zelf een baby die net ging staan. In die tijd waren er nauwelijks slofjes te krijgen. Daarom maakte zij een paar uit een oude leren broek.”

Toen het kind op de slofjes rondstapte, kreeg Henriëtte voortdurend vragen van mensen die ook graag een paar zouden hebben. „Wij zijn toen aan de keukentafel gaan zitten en hebben zo’n 100 tot 150 exemplaren gemaakt. Ik heb het tijdschrift Wij Jonge Ouders benaderd, ons verhaal verteld en een paar slofjes opgestuurd. We hadden geluk. De redacteur die ik sprak, had zelf een baby in de leeftijdsfase waarvoor de Zootjes bedoeld zijn en zij vond het een heel praktisch product. Daarom kregen we redactionele aandacht. Dat was best spannend. We hadden geen enkel idee hoeveel bestellingen we daarop zouden krijgen.”

De reacties overtroffen de verwachtingen. „We hadden veel te weinig exemplaren gemaakt. Met de hulp van een aantal extra naaisters is het toch gelukt om de bestellingen te leveren. Ook van winkeliers kregen we steeds meer aanvragen. De vraag werd na verloop van tijd zo groot, dat zelf maken geen optie meer was. Sinds acht jaar worden de slofjes in Roemenië geproduceerd.”

Het drietal heeft de taken verdeeld. „Jos houdt zich bezig met de administratie en planning. Henriëtte is onze creatieve kracht. Zelf onderhoud ik de contacten met klanten en verzorg ik de pr. We overleggen onderling voortdurend en grote beslissingen nemen we altijd gezamenlijk.”

Het succes van de Zootjes is volgens Ellen vooral te danken aan mond-tot-mondreclame. „Mensen worden door kennissen of vrienden ervan overtuigd dat ze een goed product kopen. Dat is de beste reclame die je kunt wensen. Verder was er toen we begonnen met Zus & Zo bijna geen babyschoeisel op de markt. Dat scheelde natuurlijk ook.”

Het verschil tussen de Zootjes van de firma Zus & Zo en andere slofjes zit volgens Ellen vooral in de eenvoud van het model. „Als baby’s gaan staan, zetten ze de voetjes meestal iets naar binnen of naar buiten. In Zootjes zitten geen naden, daardoor zit het slofje heel comfortabel. Verder zijn ze gemaakt van zacht, soepel leer. Zootjes geven grip op de vloer. Dragen baby’s alleen sokjes, dan glijden ze veel vlugger uit.”

Inmiddels levert Zus & Zo ook aan zaken in het buitenland. „In België zijn we al langer actief, daar loopt de verkoop goed. In Griekenland hebben we een agente zitten. Zij is zelf Nederlandse, dus dat maakt de contacten een stuk makkelijker. Ook in Duitsland, Engeland en Ierland proberen we de Zootjes via tussenpersonen in de markt te zetten.”

Het model is in ieder land hetzelfde, vertelt Ellen. „Wel zijn de kleuren soms anders. In België bijvoorbeeld verkopen wij meer blauwe en antraciete, terwijl in Nederland de fellere kleuren beter lopen. Alhoewel ook in ons land wel verschillen zijn te merken. In Amsterdam krijgen we de modekleuren bij wijze van spreken niet aangesleept, terwijl op de Veluwe de donkere tinten harder gaan.”

De slofjes zijn verkrijgbaar in achttien kleuren. Ieder seizoen wisselen er een paar tinten. „Voor de komende winter zijn bijvoorbeeld taupe en sepia toegevoegd.”

Zootjes zijn verkrijgbaar in vier maten. „De meest gangbare maten zijn 11 en 13 centimeter. Als kinderen die aan kunnen, zijn ze in de leeftijdsfase dat ze gaan zitten, kruipen en staan. Maar we verkopen ze ook in de lengtematen 9 en 15 centimeter. Baby’s dragen tegenwoordig al jong leren slofjes. De grootste exemplaren worden door peuters in huis gedragen. Ik hoor ook wel dat moeders ze hun kinderen aandoen in laarzen. Doordat er een verstelbaar bandje aan de achterkant van de slof zit, glijdt deze niet snel van de voet af. Op die manier houden kinderen ook in laarzen lekker warme voeten.”

In Nederland zijn Zootjes verkrijgbaar bij zo’n 800 verkooppunten. Voornamelijk bij schoenen-, babyspeciaal- en kledingzaken. Verder kunnen particulieren ze via internet bestellen. „Wij zijn ook met kleine klanten tevreden.”


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer