Economie

Daimler rekent onlangs kwartaalverlies op positief jaarresultaat

Het Duitse autoconcern Daimler verwacht na zware verliezen in het tweede kwartaal het hele boekjaar toch nog met zwarte cijfers af te sluiten. Daarbij houdt het moederbedrijf van Mercedes-Benz wel een slag om de arm, want het ingezette economisch herstel na de klap van de coronacrisis moet dan doorzetten.

ANP/BLOOMBERG
23 July 2020 07:43Gewijzigd op 16 November 2020 19:56
Het Duitse autoconcern Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, verwacht na zware verliezen in het tweede kwartaal het hele boekjaar toch nog met zwarte cijfers af te sluiten. Beeld Unsplash
Het Duitse autoconcern Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, verwacht na zware verliezen in het tweede kwartaal het hele boekjaar toch nog met zwarte cijfers af te sluiten. Beeld Unsplash

„We zien nu de eerste tekenen van herstel in de verkopen, vooral bij personenauto’s van Mercedes-Benz”, zei topman Ola Källenius. In combinatie met kostenbesparingen zal dat uiteindelijk leiden tot een operationele winst (ebit) voor heel de groep, is de verwachting.

In het tweede kwartaal, dat werd gedomineerd door lockdowns om coronabesmettingen te voorkomen, leed Daimler nog een operationeel verlies van bijna 1,7 miljard euro. Doordat lockdownmaatregelen wereldwijd grote delen van de economie stillegden, verkocht Daimler fiks minder voertuigen. Zo halveerde de verkoop van vrachtwagens en bussen. In reactie op de scherpe daling van de vraag legde het concern veel productie stil en voerde het werktijdverkorting in voor veel personeel.

Daimler verwacht ook voor heel 2020 minder auto’s te verkopen. Efficiencyslagen en ingrepen in de productiecapaciteit worden daarom verder opgevoerd. Naar verluidt komen daardoor ook meer banen op de tocht te staan dan in aanvankelijke reorganisatieplannen, die nog van voor de coronacrisis stammen. Daardoor zullen waarschijnlijk meer arbeidsplaatsen verdwijnen dan de aanvankelijke 10.000 banen die geschrapt zouden worden.

Ook autobouwer Hyundai Motor is met nieuwe cijfers gekomen. Het Zuid-Koreaanse concern zag de winst in het tweede kwartaal met 75 procent kelderen. De wereldwijde verkopen van Hyundai gingen met 33 procent omlaag. In thuismarkt Zuid-Korea slaagde het bedrijf er wel in om de autoverkopen op te voeren, maar dat was niet genoeg om aan de algehele malaise in de autosector te ontkomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer