Bedrijfsleven in Nederland te weinig slagvaardig
Nederlandse bedrijven zijn onvoldoende slagvaardig om met veranderingen te kunnen omgaan. Dat zeggen Nederlandse topmanagers in een onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam dat donderdag is verschenen.
Het kost Nederlandse bedrijven vooral moeite de prijzenoorlog en slinkende marges het hoofd te bieden en ze slagen er niet voldoende in veranderingen in de klantvraag snel door te voeren.
De bedrijfscultuur en ict-infrastructuur hebben een belangrijke invloed op de slagvaardigheid, zo wijst het onderzoek uit. Prof. dr. Peter Vervest, hoogleraar aan de Rotterdam School of Management: „Personeelsbeleid dat verandering beloont en mensen ruimte geeft voor innovatie en vernieuwing draagt bij aan een bedrijfscultuur die slagvaardig opereren mogelijk maakt. Maar veel bedrijven hebben bij het omgaan met verandering enorm last van hun ict-systemen. Verandering wordt vertraagd of zelfs gedwarsboomd doordat de eigen ict het niet aankan.”
Het verbaast Vervest hoe laag slagvaardigheid op de agenda van de directie staat. „Verandering wordt achteraf pas gemanaged. Slagvaardigheid is een randvoorwaarde om van verandering een ondernemingskans te maken. De focus op kostenbesparing ondermijnt deze prioriteit echter.”