Probleem remsysteem oorzaak ontsporing trein NS in januari
Twee beschadigde wielen als gevolg van een probleem met het remsysteem is de oorzaak van het ontsporen van een trein begin dit jaar, meldt de NS op basis van onderzoek. Het incident gebeurde op 2 januari met een dubbeldekker van het type DDZ.
De trein liep uit de rails tussen Den Haag Centraal en Ypenburg. De hoofdconducteur en een reiziger raakten lichtgewond. Het spoor raakte over tientallen meters beschadigd.
De NS zegt „structurele maatregelen te nemen” als het gaat om het „onderhouds- en controleproces” van dit soort treinen. NS heeft er daar in totaal 49 van.
Volgens de NS kwam het incident door „een uitzonderlijke combinatie van factoren”. Zo werd de trein vaak ingezet als sprinter op een traject waar veel en hard geremd moet worden, waardoor er meer slijtage optrad aan de remblokken. Hier was het „onderhoudsregime” echter niet op ingericht.
Voortaan worden dit soort treinen niet meer ingezet op intensieve sprintertrajecten. Ook wordt de temperatuur van de wielen voortaan beter in de gaten gehouden. Daarnaast worden aanpassingen gedaan aan de remmen van deze treinen.
De ontspoorde trein bestond uit twee aan elkaar gekoppelde treinstellen. Het eerste rijtuig van het tweede treinstel liep uit de rails. De trein reed op dat moment 24 kilometer per uur. Het onderzoek is door de NS gedeeld met de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.