’Groei KLM kan als Schiphol niet te duur wordt’
Air France–KLM wil de komende vijf jaar ongeveer 4 tot 5 procent per jaar groeien op de luchthavens Schiphol en Charles de Gaulle bij Parijs. Dat zei de topman van de luchtvaartmaatschappij, de Fransman Jean–Cyril Spinetta, maandag.
Belangrijke voorwaarde is volgens hem wel dat de overheid Schiphol niet te duur maakt door allerlei belastingen te heffen. Ook moet de dienstverlening op een hoog niveau blijven.
Schiphol profiteert nu al van de fusie tussen de luchtvaartmaatschappijen, stelde de topman. „Het aantal Franse passagiers op Schiphol is substantieel toegenomen. En het aantal Nederlandse reizigers op Charles de Gaulle in Parijs ook." Het marktaandeel van Air France–KLM binnen Europa is inmiddels gegroeid, hoewel Spinetta geen exact percentage gaf.
KLM vervoerde in 2003 ongeveer negentien miljoen passagiers via Schiphol. De luchtvaartalliantie SkyTeam, waar onder meer KLM en Air France bijhoren, waren goed voor 26 miljoen van de in totaal veertig miljoen reizigers die Schiphol vorig jaar verwerkte. „ Het is ons doel dit verder te verbeteren", stelde Spinetta maandagavond tijdens het zogeheten Schiphol–diner.
Sinds het samengaan van Air France en KLM zijn beide maatschappijen druk bezig hun netwerken op elkaar aan te sluiten, waardoor passagiers van betere verbindingen profiteren. Voor de route tussen Amsterdam en Parijs is dat in ieder geval gelukt, meent Spinetta.
Air France heeft altijd hoog ingezet op Schiphol, benadrukte Spinetta. „Dankzij de enorme groeipotentie van Schiphol zijn Air France en KLM samengegaan." Hij verwees daarbij naar de vele critici die bang waren dat de meeste KLM–vluchten van Schiphol naar Parijs zouden verdwijnen. „Maar wij zijn een offensieve alliantie die marktaandeel wil winnen."
Air France–KLM wil van Charles de Gaulle en Schiphol de toegangspoorten tot Europa maken. Spinetta: „Maar dan moeten de luchthavens wel voldoende ruimte hebben om te groeien. Op Schiphol is dat zo dankzij de nieuwe vijfde start– en landingsbaan. In Parijs hebben we ruimte dankzij de vierde baan."