Wethouder: Voer 80-kilometerregeling in
Wanneer wethouder A. Jelsma-de Boer van Leidschendam-Voorburg ’s morgens de deur uitstapt, hoort ze vaak niet de geluiden van de natuur. Het geraas van de auto’s op het Prins Clausplein komt haar dan tegemoet. Toch woont ze niet eens pal langs de snelweg. „Ik wil al jaren dat er een 80-kilometerregeling komt voor de A12 bij Voorburg.”
De gemeente Leidschendam-Voorburg, waar Jelsma onder andere Milieu in haar pakket heeft, ligt al sinds jaar en dag ingeklemd tussen doorgaande wegen. Aan de oostkant van de gemeente ligt de A4. Ten noordwesten, niet op het grondgebied van de gemeente, ligt de N44, de weg tussen Den Haag en Wassenaar. Maar de grote boosdoener ligt zuidelijk. Dwars door Voorburg loopt de Utrechtse Baan, de uitloper van de A12. „Het is onvoorstelbaar dat die weg door woonwijken loopt”, aldus wethouder Jelsma. „De weg is totaal verkeerd aangelegd. Hij had verdiept moeten liggen en zeker niet dood moeten lopen in Den Haag.”
Al twintig jaar wordt volgens haar gestreden om het indammen van de overlast van deze weg. „In het begin speelde niet het aspect van schadelijke stoffen. Toen ging het om de geluidsoverlast.” Maar sinds een paar jaar geleden uit onderzoek is gebleken dat de uitstoot van gassen schadelijk kan zijn voor leerlingen van een school die bij de afslag van de Utrechtse Baan in het centrum van Voorburg staat, is ook dat een argument geworden om oplossingen te zoeken voor de overlast. De afslag leidt naar de Binckhorst, een belangrijke bedrijvenlocatie in Den Haag. „Het bleek dat de hoeveelheid schadelijke stoffen die kinderen dagelijks binnenkregen vergelijkbaar was met vijftien sigaretten. Kinderen liepen op die manier relatief veel kans op cara of longziekten.”
Behalve de schoolkinderen, hebben ook omwonenden te maken met de gevolgen van de snelwegen. Veel huizen staan er dicht bij. „In het oude centrum gaat het vooral om herenhuizen en in Voorburg-Noord staan flats van vier verdiepingen erg dicht langs deze weg.” Er staan weliswaar geluidsschermen, maar mensen op de bovenste etages van de flats schieten daar niet zo veel mee op. Zo hoog reiken de schermen namelijk niet. Ook langs de A4 liggen woonwijken die ernstige hinder ondervinden. Het gaat om Leidschendam-Zuid en de Zeeheldenwijk.
De problemen zijn overigens niet zozeer te wijten aan degenen die hebben beslist over het bouwen en huizen en het aanleggen van wegen, maar aan het toegenomen autoverkeer. „De huizen stonden er al toen de wegen nog heel rustig waren. Nu rijden er veel meer auto’s.”
Als mogelijke oplossing van het probleem ziet Jelsma de invoering van een 80-kilometerregeling. Auto’s zouden op snelwegen door bewoonde gebieden maximaal 80 kilometer per uur mogen rijden. „De uitstoot neemt op die manier sterk af, mensen voegen met hun auto beter in en de geluidsoverlast vermindert aanzienlijk. Bij Rotterdam-Overschie is een 80-kilometerregeling al een succes. Dat willen we in onze gemeente ook.”
Daarnaast zet de wethouder zich al lange tijd in voor een transferium bij het Prins Clausplein, dat er nu ook daadwerkelijk komt. Een transferium zou ervoor moeten zorgen dat mensen niet met hun auto Den Haag binnenrijden, maar dat ze eerder geneigd zijn vanaf het transferium met het openbaar vervoer de stad in te gaan. „In Den Haag is veel parkeergelegenheid. Bovendien moeten mensen er naar hun werk. Het is op die manier erg aantrekkelijk om met de auto naar de stad te gaan.” Beter gaat het volgens haar in Amsterdam, waar de binnenstad autoluw is en waar met name aan de rand van de stad parkeerplaatsen te vinden zijn.
De verantwoordelijkheid voor de overlast legt de wethouder voor een deel bij de minister van Verkeer en Waterstaat, degene die uiteindelijk over de snelwegen beslist. „Samen met de Zuid-Hollandse Milieufederatie en de minister heb ik een rondgang gemaakt langs de belangrijkste knelpunten. De minister toonde begrip en wil zeker wel meewerken. Maar de besluitvorming gaat veel te traag.”
Ook de achtergrondvervuiling levert een grote bijdrage aan de overlast. Deze vervuiling wordt veroorzaakt door de industrie in de wijde omgeving en ook door het scheepvaartverkeer op de Noordzee. „Als ik mijn tuinstoelen buiten zet, zijn ze na verloop van tijd vaak helemaal zwart. Dat komt onder andere door de zware stookolie die op schepen wordt gebruikt. Net als auto’s zouden schepen schoner moeten worden. Daar moet de Europese Unie maatregelen voor treffen.”
Dit is het tweede deel van een serie artikelen naar aanleiding van berichten over de slechte luchtkwaliteit in negentien Zuid-Hollandse gemeenten. Donderdag deel drie.