Burger King houdt omzetdaling beperkt door afhalen en bezorgen
Burger King heeft in het afgelopen kwartaal zijn omzetdaling vanwege het coronavirus beperkt gehouden omdat klanten gebruik maakten van de mogelijkheid om burgers en friet af te halen of te laten bezorgen. Voor het lopende kwartaal zal de pandemie naar verwachting een grotere negatieve invloed hebben op de resultaten, verwacht het moederbedrijf Restaurant Brands International (RBI).
Burger King zag vorig kwartaal zijn opbrengsten bij restaurants die al langer dan een jaar open zijn dalen met 3,7 procent vergeleken met een jaar eerder. De daling zou nog veel groter zijn geweest als de klanten minder gewend waren om het eten zelf op te halen, stelt RBI.
„Wij boften met onze drive-thru, bezorgingsopties, bestellen via mobiel en afhaal”, blikte topman José Cil van RBI terug op het afgelopen kwartaal. „Daardoor boden onze restaurants een veilige en handige eetgelegenheid voor miljoenen klanten, die vanwege de pandemie thuis zaten of opeens met een heel ander dagelijks ritme werden geconfronteerd.” Voor het gehele RBI, waar ook ketens als Popeyes en Tim Horton toe behoren, bleef de omzet stabiel.
Eind maart was ongeveer de helft van de restaurants van RBI in Europa, het Midden-Oosten en Afrika gesloten vanwege het coronavirus. In Azië was tegen die tijd al wel een herstel gaande, maar was nog altijd een vijfde van alle vestigingen dicht. In de Verenigde Staten waren alle vestigingen nog open.