Kabinet wil KLM helpen met 2 tot 4 miljard coronasteun
Het kabinet is van plan 2 miljard tot 4 miljard euro uit te trekken om KLM door de coronacrisis te helpen. Frankrijk schiet tegelijkertijd Air France en moederbedrijf Air France-KLM te hulp, zodat het concern in totaal op 9 tot 11 miljard euro kan rekenen van zijn twee belangrijkste aandeelhouders. Minister Wopke Hoekstra (Financiën) en zijn collega Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) maakten het plan voor het reddingspakket vrijdagavond bekend.
Air France-KLM heeft het, zoals alle luchtvaartmaatschappijen, door de coronacrisis ongekend zwaar. Het bedrijf klopte daarom bij Nederland en Frankrijk aan voor noodsteun. De twee landen hebben ieder een belang van ongeveer 14 procent in de vliegmaatschappij.
Het is nog onduidelijk hoe hoog het precieze bedrag wordt dat Nederland voor KLM uittrekt en welke vorm de steun exact krijgt. Mogelijk is een deel van het geld rechtstreekse staatssteun en geeft het Rijk daarnaast garanties af waarmee de luchtvaartmaatschappij leningen kan afsluiten.
Ook de voorwaarden die het kabinet aan de steun wil verbinden zijn nog niet in beton gegoten. Vast staat dat KLM geen bonussen, winsten of dividend mag uitkeren. Daarnaast moet er behoorlijk gesneden worden in de kosten, zodat „de onderneming in de toekomst weer op eigen benen kan staan”. Topsalarissen moeten volgens Hoekstra omlaag, van zowel management als goed betaalde piloten.
„U moet verder denken aan het terugdringen van de uitstoot van CO2”, zegt Van Nieuwenhuizen over de voorwaarden. Ze opperde daarnaast het terugdringen van het aantal nachtvluchten.
De bewindspersonen benadrukten het belang van KLM voor de Nederlandse economie. Ze vrezen een „domino-effect” als KLM zou omvallen voor bijvoorbeeld de Nederlandse werkgelegenheid. „Dit bedrijf is echt van vitaal belang, samen met Schiphol, voor ons land. We hebben een hele open en hele internationale economie”, zegt Hoekstra.
Voor de precieze uitwerking van het pakket heeft het kabinet nog zeker wel „enige weken” nodig. De Tweede Kamer en de Europese Commissie moeten ook nog groen licht geven. De Kamer is tijdens de voorbereidingen al wel meermalen bijgepraat.
Het blijft misschien niet bij dit steunpakket voor KLM. Het „zou kunnen” dat er meer nodig blijkt, zegt Hoekstra.
Den Haag en Parijs kiezen bij de redding van de luchtvaartmaatschappij niet helemaal dezelfde lijn. De Franse regering maakte vrijdag al wel bekend hoeveel geld zij precies in Air France-KLM stopt. Maar „wij zijn weer duidelijker over de voorwaarden” dan zij, zegt Hoekstra.