Albert Heijn neemt ook huismerken mee in prijzenslag
Albert Heijn breidt de prijzenslag onder de Nederlandse supermarkten uit naar de huismerken. De supermarktketen kondigde vrijdag aan blijvend de prijzen te verlagen van ruim duizend huismerkproducten. De prijzen gaan gemiddeld tussen de 5 en 25 procent omlaag, met uitschieters tot 60 procent.
Concurrent Laurus (Super De Boer, Konmar, Edah) liet vrijdag weten „uiteraard met een reactie te komen". Het concern hoopt daarover later op de dag meer duidelijkheid te geven. Supermarktketen Plus wacht af hoe de prijskaartjes van Albert Heijn er zaterdag daadwerkelijk uitzien. Vervolgens bepaalt Plus welke producten in prijs verlaagt. „Onze huismerken blijven goedkoper dan die van Albert Heijn", verzekert commercieel directeur J. de Korte.
Laurus ziet de actie van Albert Heijn als een regelrechte aanval op Super De Boer. „We beschouwen het als een poging om Super De Boer uit te roken. Dat zullen we niet toestaan", benadrukt een woordvoerder. Laurus–topman H. Bruijniks verzekerde begin september nog dat de prijzen bij Super De Boer, dat opereert in het deel van de markt waar de prijzenslag het hardst woedt, altijd lager zullen zijn dan die van Albert Heijn.
De producten die bij Albert Heijn goedkoper worden zijn onder meer sinaasappelsap, cola, appelmoes, chips, wasmiddelen, luiers en tandpasta. De supermarktketen grijpt de nieuwe prijsronde ook aan om de kwaliteit van de producten te verbeteren en het assortiment uit te breiden. Verder krijgen alle huismerkproducten een nieuwe etikettering en verpakking.
„Wij hebben de afgelopen maanden onderzoek verricht naar onze producten. De mening is dat de huismerken minimaal even goed, zo niet beter, moeten zijn dan dezelfde producten van de A–merken. Dat heeft in een aantal gevallen ook tot verbeteringen geleid", licht een woordvoerder toe.
Ook komt Albert Heijn met een ’luxe’ huismerk, AH Excellent. Onder dit merk vallen volgens de supermarktketen producten van unieke kwaliteit en bijzondere receptuur, zoals crunchy hazelnootpasta, olijfolie met truffelsmaak en pindakaas met cashewnoten.
Albert Heijns prijsverlaging van de huismerken luidt een nieuwe fase in van de prijzenslag in de supermarktwereld. Tot nu toe beperkte de een jaar oude strijd zich tot de grote merken. Die gingen de afgelopen maanden fors in prijs omlaag, waardoor de winstmarges op die merken flink kleiner werden.
Om die reden weken supermarkten uit naar de ’private labels’ (huismerken). Volgens het onderzoeksbureau Information Resources is het aanbod huismerken sinds 2002 met ongeveer 8 procent toegenomen. Het aanbod A–merken daalde daarentegen met 3 procent.
Albert Heijn spreekt tegen dat door de nieuwe prijzenronde de winstmarges verdampen, op zowel de eigen als de grote merken. „Voorafgaand aan de start van de prijzenoorlog (oktober 2003) hebben we binnen het bedrijf een grote kostenverlaging doorgevoerd", zei de woordvoerder. Volgens hem stelt die ingreep de supermarktketen in staat flinke prijsverlagingen door te voeren.
Laurus erkent dat de supermarktoorlog het concern pijn doet. „Maar dat doet hij bij iedereen." Het supermarktconcern stelt verder dat het het gevecht nog lang kan volhouden. „Met kracht spreken we tegen dat de strijd het voortbestaan van Laurus in gevaar brengt", aldus de woordvoerder. Hij wijst op de kredietfaciliteit van 340 miljoen euro die Laurus nog heeft uitstaan en de steun die de Franse grootaandeelhouder Casino aan het beleid geeft.