Toshiba en Canon steken miljarden in nieuw beeldscherm
De Japanse bedrijven Toshiba, chips, en Canon, fabrikant van onder meer fotocamera’s, streven ernaar in 2010 de grootste plattetelevisieproducent ter wereld te worden met een marktaandeel tussen de 20 en 30 procent. Daarvoor beginnen zij volgende maand een gezamenlijke onderneming die 200 miljard yen (1,49 miljard euro) investeert in een nieuwe generatie beeldschermen.
Dat hebben Canon en Toshiba dinsdag laten weten. Ze hebben sinds juni 1999 aan dit project gewerkt. Het nieuwe beeldscherm met een diameter van 50 inch (127 cm) willen ze in augustus volgend jaar in productie nemen. Het nieuwe product verbruikt eenderde van de stroom die een standaard plasmascherm nodig heeft.
Toshiba en Canon rekenen erop in 2007 elke maand 75.000 exemplaren te vervaardigen. Die aantallen moeten de gezamenlijke onderneming, SED Inc., een omzet van 30 miljard yen opleveren. Drie jaar later dienen de revenuen aangezwollen te zijn tot 200 miljard yen. Tegen die tijd moet de gezamenlijke onderneming winstgevend zijn.