Binnenland

Elke dag kiezen tussen cola of Campina

Wordt het een colaatje uit de automaat of een fruitdrank van Campina? Studenten van de Christelijke Hogeschool Ede hebben elke dag de keus. Cateraar Albron stimuleert gezond eten en drinken. Maar wat is gezond? „Van vijf bananen op een dag word je ook dik.”

Evert van Dijkhuizen
14 September 2004 11:38Gewijzigd op 14 November 2020 01:38
EDE - Studenten van de Christelijke Hogeschool Ede hebben elke dag de keus uit een ruim assortiment etenswaren en drankjes. „Het is de kunst een goede balans te vinden tussen wat gezond is en wat de klanten willen.” - Foto Herman Stöver
EDE - Studenten van de Christelijke Hogeschool Ede hebben elke dag de keus uit een ruim assortiment etenswaren en drankjes. „Het is de kunst een goede balans te vinden tussen wat gezond is en wat de klanten willen.” - Foto Herman Stöver

Kwart over tien. De eerste pauze van deze dinsdagochtend. ’t Rondeel, de kantine op de Edese hogeschool, stroomt vol. Cateraar S. van Olderen opent de luiken. De vitrines tonen broodjes, cakes, koeken, maar ook appels, sinaasappels en bananen. Wat wordt het vandaag? Vet of gezond? Om de hoek verdringen studenten zich voor de kasten met Marsen, rollen drop, cola en Kitkat.

De CHE verzorgt zijn catering samen met de landelijke keten Albron. Locatiemanager Van Olderen maakt onderscheid in een basis- en een luxeassortiment. „Bij de basisproducten horen broodjes, kaas, melk, karnemelk, soep en fruit. Het gaat om relatief goedkope artikelen, zodat ook studenten met weinig geld hier goed kunnen eten. Het luxeassortiment bestaat uit warme broodjes en snacks.”

Van Olderen constateert dat zijn klanten „meer dan voorheen bewust bezig zijn” met gezond eten en drinken. „Dat is onder meer de invloed van de reclame en de slankheidscultuur waarin we leven. Fruitdranken van Campina bijvoorbeeld zijn populair. Je ziet dat die de plaats van cola en andere koolzuurhoudende dranken aan het verdringen zijn.”

Het loopt niet storm, maar Van Olderen verkoopt geregeld fruit. Hij vraagt 40 eurocent voor een appel, sinaasappel of banaan. „Ik moet er eerlijk bij zeggen dat Marsen en dergelijke ook populair blijven.” Dat scholen niet aan de verkoop van fruit willen beginnen vanwege het afval, vindt hij onzin. „Het maakt voor mij geen verschil of ik een klokhuis of een plastic beker moet opruimen.”

Soms krijgt Van Olderen suggesties van studenten. „Ik heb Breakers van Friesche Vlag in het assortiment. Dat zijn yoghurtproducten met fruit en graan erin. Ik heb op dit moment twee smaken, maar er zijn er vijf. Studenten willen natuurlijk ook de andere drie.”

Een bewuste keus van de school is het aanbieden van ecologische producten. „Denk aan melk van de groene koe. Daar zitten geen chemische middelen in. Zo’n trend spreekt studenten aan.”

Van Olderen ontkomt er niet aan de befaamde vette hap aan te bieden. „Mijn klanten vragen daar om. We zijn wel aan het onderzoeken of we kroketten en frikadellen uit de oven kunnen serveren in plaats van uit de frituurpan. Dat scheelt een hoop vet.” Als de cateraar naar zijn totaalassortiment kijkt, is hij niet ontevreden. „We zijn goed bezig, maar het kan altijd beter. Het is de kunst een goede balans te vinden tussen wat gezond is en wat de klanten willen.”

Bij feestjes op de CHE heeft Van Olderen het goed voor elkaar. „Tijdens diploma-uitreikingen en recepties worden alleen echte vruchtensappen geschonken. Zonder suiker.” De blueberry-muffins die de cateraar op dit moment in zijn assortiment heeft, zijn ook voor hem een verleiding. Dikmakers? „Als je er vijf op een dag eet, word je er dik van. Maar dat word je van vijf bananen op een dag ook.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer