Philips gooit marketing over een andere boeg
Philips voegt vandaag een belangrijke episode toe aan zijn inspanningen op het gebied van marketing.
Voor het eerst zal het elektronicaconcern aangeven waar het voor wil staan. De veel bekritiseerde leus ”Let’s make things better” gaat hoogstwaarschijnlijk overboord.
Het was de Britse zakenkrant Financial Times die vorige maand voor het eerst melding maakte van de omslag. De nieuwe marketing moet laten zien dat Philips ook staat voor lifestyle en gezondheidszorg. Het imago van de gloeilampen en tv’s is te beperkt.
Hoofdverantwoordelijke voor de nieuwe richting is Andrea Ragnetti. De Italiaan werd begin 2003 de eerste chief marketing officer in het Philips-bestuur. Daarvoor had hij zijn sporen in het verkopen van producten al verdiend bij bedrijven als Procter & Gamble en Telecom Italia.
Ragnetti trof bij zijn aantreden bij Philips een omvangrijke marketingorganisatie aan. Een duidelijke richting ontbrak echter, zo zei hij in mei tegen het vakblad Tijdschrift voor Marketing.