Tot driekwart minder omzet uit bezorging voor Sligro
Groothandelsbedrijf Sligro haalt op dit moment 70 tot 75 procent minder opbrengsten uit het bezorgen van voedingswaren aan bedrijven. De onderneming is normaal gesproken een grote leverancier aan cafés en restaurants in Nederland en België, maar die zijn als maatregel tegen het nieuwe coronavirus gesloten.
Topman Koen Slippens van Sligro schrijft in een toelichting dat zelfbedieningsgroothandels van het bedrijf juist meer omzet draaien. Klanten slaan hier grotere voorraden in. Eerder op de dag maakte het bedrijf samen met branchegenoot Makro bekend deze filialen ook voor gewone consumenten open te stellen.
Voor de maanden waarin de horecasluitingen van kracht zijn, verwacht Sligro een aanzienlijk lager resultaat voor rente, belastingen en afschrijvingen. Wel denkt het bedrijf quitte te kunnen blijven draaien of zelfs een licht positief bedrijfsresultaat te kunnen behalen.
Om het verlies aan inkomsten op te vangen, snijdt Sligro in de kosten. Dat betekent onder andere dat er voor veel uitzendkrachten in distributiecentra voorlopig geen werk is, laat een woordvoerder weten. Van werktijdverkorting voor medewerkers van het bedrijf zelf is nu nog geen sprake, maar een dergelijke maatregel sluit het bedrijf niet uit. Ook schort Sligro veel investeringen op.