Economie

Grolsch wil nieuw imago

Het roer bij bierbrouwer Grolsch moet om. De nieuwe bestuursvoorzitter A. Pasman wil het bedrijf een nieuw imago aanmeten. „De ideale Grolsch-drinker drinkt niet meer alleen”, zei Pasman woensdag.

ANP
9 September 2004 11:33Gewijzigd op 14 November 2020 01:37

Waar Heineken de afgelopen jaren met zijn merk Amstel op het groepsgevoel mikte, lijkt Grolsch de boot te hebben gemist. Met een nieuwe reclamecampagne wil Grolsch zich de komende maanden opnieuw profileren.

Grolsch wil zijn marktaandeel in Nederland verhogen door zich te richten op de samen drinkende consumenten. De individualistische reclames hebben de bierdrinkers op het verkeerde been gezet, benadrukt de van Philips afkomstige Grolsch-baas.

Het bedrijf wil meer richtingen op. Ook investeert Grolsch dit jaar meer in de horeca en doet het bedrijf onderzoek naar nieuwe verpakkings- en marketingmethoden. Over activiteiten op het gebied van thuistapsystemen, waar de grote concurrenten Heineken en Interbrew mee bezig zijn, wilde Grolsch niets kwijt.

Een grotere zichtbaarheid in cafés en restaurants past ook bij het nieuwe imago. De investeringen in de horeca zullen over heel 2004 ruim het dubbele zijn van vorig jaar. Dit jaar steekt Grolsch 17,5 miljoen euro in de horeca, tegen 7,3 miljoen in 2003.

Behalve van een verkeerde reclamestrategie heeft Grolsch ook te lijden gehad van de nasleep van de vuurwerkramp in Enschede, de bouw van de nieuwe brouwerij in Boekelo en de terugloop van de vraag naar grote bierflessen. „We hebben de verkoopdaling van beugelflessen de afgelopen jaren niet goed kunnen compenseren”, zei de bestuursvoorzitter.

Om de winstgevendheid te verhogen, snijdt het bedrijf verder in de kosten. Tevens houdt de bierbrouwer de inkoop tegen het licht. In totaal verdwijnen er de komende twaalf maanden 50 banen, waarvan 35 al eerder waren aangekondigd. Daarvoor schrapte het bedrijf al 115 banen.

De bierbrouwer wil nauwer samenwerken met het Duitse Warsteiner. De twee begonnen medio 2001 met de gezamenlijke inkoop van grondstoffen en verpakkingen. Warsteiner regelt ook de import, marketing en distributie van Grolsch in Italië. Binnenkort verwacht Pasman meer mededelingen te kunnen doen over de samenwerking met de Duitse brouwer.

De nettowinst en het bedrijfsresultaat van Grolsch kwamen in het eerste halfjaar flink lager uit. Stijgende afschrijvingslasten en een verslechterd rentesaldo als gevolg van de nieuwe brouwerij zijn daarvan de oorzaak. Wel verkocht Grolsch meer bier aan Nederlandse horeca en consumenten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer