Bestedingen op internet blijven sterk groeien
De bestedingen op internet blijven sterk toenemen. Volgens onderzoek van Blauw Research en Thuiswinkel.org gaven consumenten in de eerste zes maanden van dit jaar in totaal 775 miljoen euro uit aan producten die virtueel in de schappen lagen.
Dit komt neer op een groei van 35 procent in vergelijking met de eerste helft van 2003, zo maakte Thuiswinkel.org dinsdag bekend. Over geheel 2003 waren de bestedingen ook al ruim 30 procent gestegen.
Het aantal internetkopers nam toe van 2,8 miljoen tot 3,4 miljoen. Gemiddeld gaven zij per persoon 227 euro uit, een stijging van 11 procent in vergelijking met een jaar geleden.
De reissector nam het leeuwendeel voor zijn rekening met een totaalbedrag van 335 miljoen euro. Daarna volgt op grote afstand consumentenelektronica met ongeveer 75 miljoen euro.
Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zijn de consumentenbestedingen op internet inmiddels goed voor 2 procent van de totale detailhandelsomzet. Exclusief voeding is dat aandeel zelfs 3,6 procent.