Economie

Gebreken bij Europese webwinkels ‘onaanvaardbaar’

Twee op de drie webwinkels in EU-landen informeren klanten onvoldoende over hun rechten. Dat blijkt uit door de Europese Commissie gecoördineerd onderzoek van nationale toezichthouders onder 481 onlineshops die kleding, schoenen, meubelen, huishoudelijke spullen en elektrische apparaten verkopen.

ANP
31 January 2020 13:55Gewijzigd op 16 November 2020 18:07

„Onaanvaardbaar”, noemt EU-commissaris Didier Reynders (Justitie) de schending van „basale consumentenrechten” bij 321 websites. Ruim een kwart daarvan biedt geen informatie over hoe klanten een aankoop na ontvangst binnen twee weken kunnen annuleren, zonder opgave van reden.

Bij een vijfde is de prijsopgave incompleet, bijvoorbeeld door het ontbreken van de kosten voor levering. En drie op de tien e-shops geven geen informatie over de minimale garantietermijn van twee jaar, mocht een product gebreken vertonen.

Ook worden bij een deel van de sites kopers uit andere lidstaten anders behandeld dan klanten uit ‘eigen’ land, wat volgens Europese regels is verboden. Verder ontbreekt in bijna de helft van de gevallen de verplichte link naar het onlineplatform voor geschillenbeslechting.

De nationale toezichthouders, in Nederland is dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM), gaan de bevindingen diepgaand onderzoeken en de betreffende webwinkels opdragen hun site aan te passen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer