Buitenland

Einde aan rust na aanslag Beersjeva

Bijna een halfjaar hebben Israëliërs een betrekkelijke rust genoten, maar dinsdag kwam daar met de dood van zestien burgers en verwonding van honderd anderen bij aanslagen een abrupt einde aan. Dat zich opnieuw zware aanslagen voordeden, kwam niet voor iedereen als een verrassing.

Van onze correspondent
1 September 2004 09:45Gewijzigd op 14 November 2020 01:35

Het afgelopen halfjaar hebben terroristen namelijk voortdurend pogingen gedaan om in de Israëlische steden door te dringen en zich op te blazen. Dat dit niet lukte was te danken aan de agressieve campagne van de veiligheidsdienst en het leger om de terroristen te slim en te snel af te zijn. Ook heeft de veiligheidsbarrière die Israël aanlegt het de Palestijnse zelfmoordcommando’s veel moeilijker gemaakt dood en verderf te zaaien.

De veiligheidsbarrière is aan de noordelijke zijde van de Westelijke Jordaanoever, het gebied dat ook bekendstaat als Samaria, inmiddels klaar. Sinds daar het stelsel van hekken en muren staat, kunnen de bewoners in het aangrenzende deel van Israël weer met een gerust hart de bus in stappen. Maar in het zuidelijke gedeelte van de Westoever -Judea- bestaat nog geen afscheiding tussen de Palestijnen en Israëliërs. Tijdens de afgelopen vier jaren van de Palestijnse intifada hebben zich daar nauwelijks incidenten voorgedaan. De enige stad die geregeld klappen kreeg, was Sderot. Deze stad ligt binnen het bereik van de Palestijnse Qassam-raketten uit de Gazastrook.

Een bron bij het ministerie van Defensie liet dinsdag weten dat de aanleg van de barrière in het zuiden is uitgesteld omdat de regering bij de constructie prioriteit gaf aan het noordelijke gedeelte van de Westoever en het gebied rond Jeruzalem. Defensie is van plan eind volgend jaar de scheiding in het zuidelijke gedeelte van de Westoever af te ronden. De bewoners van Beersjeva en andere plaatsen in het zuiden van Israël lopen voorlopig dus de meeste risico’s.

In Jeruzalem, waar zich de meeste aanslagen hebben voorgedaan, is veel veiligheidspersoneel bij het openbaar vervoer ingezet. Passagiers moeten hun tassen op scanapparatuur zetten als ze het centraal busstation in de Israëlische hoofdstad binnenkomen. Bij vele bushaltes staan vrouwen en mannen met speciale shirts die controleren wie op de bussen stappen. Ook rijdt er veiligheidspersoneel mee in veel bussen. Verder staan er nog steeds bewakers voor grote winkels en drukbezochte restaurants. Zij moeten met speciale detectors het publiek controleren op explosieven.

Om de veiligheidsmaatregelen op bussen in Jeruzalem nog verder op te voeren, zullen zestien speurhonden worden ingezet bij bushaltes en op busstations. De bedoeling is dat het aantal Duitse herders en labradors de komende maanden wordt vergroot. De organisatie ”International Fellowship of Christians and Jews” sponsort de veiligheidsmaatregelen. Ook heeft het ministerie van Transport twintig bussen getest met speciale veiligheidsingangen die het de chauffeur mogelijk maken de toegang te blokkeren voor iemand die een bom in de tas of om het middel heeft.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer