Reizigers ontevreden over vergoeding NS
Ruim de helft van de treinreizigers die gebruikmaken van de ”geld terug bij vertraging”-regeling van de Nederlandse Spoorwegen, is daar ontevreden over. Meer dan de helft van de NS-klanten maakt wel eens aanspraak op de regeling bij vertragingen of als een trein helemaal niet rijdt.
Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. De resultaten van de steekproef zijn donderdag in de Tweede Kamer tijdens een hoorzitting over het spoorbedrijf gepresenteerd.
De geldterugregeling is in februari vorig jaar door NS in het leven geroepen op basis van afspraken met minister Netelenbos van Verkeer. Bij vertragingen van minimaal een halfuur of het niet rijden van een trein kan de reiziger zijn kaartje geheel of gedeeltelijk vergoed krijgen.
De NS-klanten vinden de uitvoering van de regeling echter omslachtig. Volgens hen duurt de afhandeling daardoor te lang. De Consumentenbond ziet de resultaten van de steekproef als een steun in de rug, omdat de bond altijd heeft geroepen dat de regeling weinig soelaas biedt. Volgens de belangenorganisatie is een aanpassing van de wet nodig, zodat NS aansprakelijk kan worden gesteld voor schade door vertraagde en uitgevallen treinen.
Verder zou het spoorbedrijf volgens de Consumentenbond de mogelijkheid moeten aanbieden om via internet een claim in te dienen. Reizigers die te maken hebben met korte vertragingen (minder dan een halfuur) moeten daarnaast ”vertragingspunten” kunnen sparen, zodat ook zij uiteindelijk geld kunnen terugvorderen. Bovendien pleit de bond voor een onafhankelijke toezichthouder, die opkomt voor het consumentenbelang en kan ingrijpen in de bedrijfsvoering van NS.
Een woordvoerder van NS zegt dat het spoorbedrijf zich niet kan vinden in de kritiek op de regeling. „Over een paar weken komen wij met gegevens over hoe de regeling het afgelopen jaar heeft gewerkt. Daaruit zal blijken dat de meeste klanten hun geld eerder dan de gestelde termijn hebben.”