Prijzenslag supermarkten mergelt Laurus uit
De supermarktonderneming Laurus (Super De Boer, Konmar en Edah) maakt woensdagochtend voor het openen van de beurs over de eerste zes maanden van 2004 een fors verlies bekend.
Bijna twee weken geleden gaf Laurus een winstwaarschuwing af, waarin het concern zei een verlies te lijden van circa 15 miljoen euro. Eerder al bleek uit cijfers van moederbedrijf Casino dat de omzet in die periode met 11,6 procent was gedaald tot 1,7 miljard euro.
Laurus was vorig jaar net weer aan de beterende hand na het debacle met de Konmarwinkels, toen Albert Heijn begon met het structureel verlagen van de prijzen van meer dan duizend artikelen. Alle andere ketens in Nederland gingen hierin mee. Supermarktkenners zeiden destijds dat Albert Heijn het niet alleen deed om klanten terug te winnen, maar ook om de concurrentie uit te schakelen.
Albert Heijn lijkt intussen garen te spinnen bij de slag om de gunst van de klant. Bij de presentatie van de resultaten over het eerste halfjaar liet het moederconcern Ahold doorschemeren dat de resultaten bij Albert Heijn zeer bemoedigend waren. Een woordvoerder zei eerder al dat de klanten terugkeren en de acties goed aanslaan.
Voor sommige supermarkten is de prijzenslag een ramp. Ze worden langzaam maar zeker helemaal uitgemergeld doordat er minder op een product wordt verdiend. Om te overleven snijden de meeste bedrijven dan in de kosten. Zo kondigde Laurus in mei al aan 1300 van de bijna 9000 banen te schrappen. Vaak is dat niet genoeg. De volgende stap is het sluiten van minder renderende vestigingen. Experts verwachten dat Laurus niet omvalt. Wel bestaat de kans dat het bedrijf een stuk in omvang afneemt.