EU-regels bedreigen deel chartervaart
Een groot deel van de Nederlandse traditionele schepen wordt bedreigd door Europese regelgeving.
De nieuwe EU-richtlijn voor passagiersschepen op de binnenwateren moet daarom worden aangepast. Dat heeft Paul van Ommen, directeur van de Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) donderdag gezegd.
In de huidige vorm zijn de EU-regels te streng voor traditionele schepen, stelt de BBZ. „De aanpassingen die nodig zijn, grijpen te zwaar in het historische karakter van de vaartuigen in”, zegt Van Ommen. „Je kan op een 25 meter grote, honderd jaar oude tjalk geen kajuit voor een rolstoel geschikt maken. Dat is zelfs fysiek onmogelijk. Bovendien worden in veel gevallen de kosten van aanpassingen nooit terugverdiend.”
Aan het einde van het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie wordt de richtlijn behandeld. De gestelde veiligheidseisen betreffen onder meer hoogtes van verblijven en doorgangen, breedtes van gangboorden en deuren en vluchtroutes.
De BBZ hoopt dat nog dit jaar de richtlijn wordt aangepast, zodat de bruine vloot een uitzonderingspositie krijgt. Maandag overlegt Van Ommen in Kampen met CDA-Tweede-Kamerlid Van Hijum en stichting Traditionele Chartervaart Nederland over de nieuwe regels. „De Nederlandse politiek moet een voortrekkersrol vervullen, want het probleem speelt vooral in ons land”, aldus Van Ommen.
De Nederlandse bruine vloot in Nederland bestaat uit ruim 500 schepen. Jaarlijks zet de chartervaart rond de 45 miljoen euro om.