Onderzoek alternatief IJzeren Rijn bepleit
Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg wil snel een onderzoek naar een mogelijke spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied via Sittard-Geleen.
Zo’n verbinding is een kansrijk alternatief voor de historische IJzeren Rijn door Midden-Limburg, stelde het donderdag.
Het samenwerkingsverband wijst op recent onderzoek van de universiteit van Gent. Daaruit blijkt dat de railverbinding van het Belgische Genk naar Sittard-Geleen meer mogelijkheden biedt dan de IJzeren Rijn door Weert en Roermond weer in gebruik te nemen. Bovendien heeft het alternatief via Sittard-Geleen economische voordelen voor Nederlands Limburg door de ligging van DSM, Sabic en NedCar nabij het spoor.
Het samenwerkingsverband bestaat uit vijf gemeenten uit Midden-Limburg en één uit Brabant, Staatsbosbeheer, de Kamer van Koophandel Noord- en Midden-Limburg en de Milieufederatie Limburg. Het verband is ertegen het 19e-eeuwse tracé van de IJzeren Rijn door Midden-Limburg weer in gebruik te nemen wegens „onaanvaardbare” schade aan leefmilieu voor mens, dier en plant en omdat er betere alternatieven zouden zijn.
De Tweede Kamer bespreekt na het zomerreces een wetsvoorstel met betrekking tot de IJzeren Rijn, de door de Belgen gewenste verbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. Het samenwerkingsverband erkent overigens de noodzaak van een treinverbinding tussen België en Duitsland. Het CDA-Tweede-Kamerlid J. Hessels heeft al laten weten het voorstel voor een onderzoek naar een alternatief via Sittard-Geleen te zullen steunen.
Over de IJzeren Rijn wordt al jarenlang geruzied door Nederland en België. Uiteindelijk hebben beide landen de zaak voorgelegd aan het hof van arbitrage, dat een bindende uitspraak doet.