Economie

Havens Zeeland en Rotterdam bundelen krachten

Zeeland Seaports, de beheerder van de havens van Vlissingen en Terneuzen, en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) versterken hun samenwerking.

Redactie economie
14 March 2002 08:35Gewijzigd op 13 November 2020 23:28

Een voorstel hiertoe wordt op korte termijn aan de Rotterdamse gemeenteraad voorgelegd. In april kan de besluitvorming aan Zeeuwse kant afgewikkeld zijn. Het is de bedoeling de bestaande Exploitatiemaatschappij Schelde-Maas (ESM) uit te bouwen.

Dit orgaan krijgt circa 490 hectare meer terrein. Ook het eigen vermogen wordt met 50 miljoen euro per partner vergroot. Het nieuwe ESM gaat in eerste instantie opereren als ontwikkelings- en exploitatiemaatschappij voor nieuwe terreinen in Vlissingen.

ESM zal alle nog niet in Vlissingen uitgegeven terreinen ontwikkelen en exploiteren. Behalve het terrein aan de Scaldiahaven zijn dit de Westerschelde Containerterminal (WCT) van 180 hectare, het Nieuwlandterrein van 110 hectare en circa 200 hectare aan overige terreinen.

De containerterminal in Vlissingen kan, na afronding van de noodzakelijke planologische procedures, gebouwd worden tussen 2003 en 2008. De totale bouwkosten worden begroot op 280 tot 300 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer