Albert Heijn lijkt prijzenslag te winnen
Na tien maanden stunten met prijzen in de supermarkten lijkt Albert Heijn er als de grote winnaar uit te komen. Vorige week moest de tweede speler in Nederland Laurus (Super De Boer, Konmar en Edah) bekendmaken dat het door de prijzenoorlog over de eerste zes maanden van dit jaar een verlies van 15 miljoen euro boekte.
Het leed is bovendien nog niet geleden. Supermarktdeskundige Gerard Rutte verwacht dat Albert Heijn binnenkort met een najaarsoffensief komt, waarbij nog eens 1000 producten in prijs naar beneden gaan. Daarmee zou de marktleider zijn concurrent Laurus de definitieve slag kunnen toebrengen.
Albert Heijn wil niet ingaan op dergelijke geruchten. „Acties maken wij nooit ver van tevoren bekend”, zei een woordvoerder maandag. Wel legt hij uit waarom de genomen maatregelen noodzakelijk zijn: „We willen dat Albert Heijn een andere plek in de markt krijgt. En we hebben ook altijd gezegd dat het voor ons nog niet klaar is.”
De prijsverlagingen werpen hun vruchten af. Volgens de woordvoerder zijn de klanten teruggekomen. Er zijn meer transacties geweest en de acties die Albert Heijn voert, slaan volgens hem goed aan. Moederbedrijf Ahold presenteert donderdag de resultaten over de eerste zes maanden van het jaar.
Albert Heijn begon de prijzenslag in oktober, net op het moment dat concurrent Laurus opkrabbelde na het Konmar-drama. De gehele Nederlandse supermarktwereld deed mee met de prijsverlagingen, waardoor consumenten veel goedkoper uit waren.
Vooral prijzen van A-merken gingen onderuit. Topman Abel Slippens van Sligro verklaarde vorige maand dat zijn supermarktformules (EM-TE, Golff en Meermarkt) door de prijzenslag ongeveer 150 producten onder de kostprijs verkopen. Daarbij gaat het om hardlopers zoals Olvarit, Pampers en Coca-Cola. Wat voor Sligro geldt, gaat op voor alle supermarktformules.
Het is de grote vraag welke supermarkt als eerste omvalt. Rutte verwacht niet dat Laurus in zijn geheel verdwijnt. „Ik zie wel dat het bedrijf steeds meer vestigingspunten sluit. Albert Heijn springt daar dan op in. Het zou mij niet verbazen dat op het kantoor van Albert Heijn in Zaandam een kaart hangt met daarop aangegeven alle vestigingen van Laurus. Zo kan Albert Heijn dan per marktgebied bepalen welke stappen het moet nemen.”
De prijzenslag heeft grote gevolgen gehad in de branche. Het Vakcentrum Levensmiddelen becijferde in juni dat de slag inmiddels 8000 tot 10.000 banen kostte. Ook Laurus moest reorganiseren en kondigde aan 1300 van de bijna 9000 volledige banen te willen schrappen.
De vakbond FNV Bondgenoten beschuldigde de supermarkten er in april van hun oudere (en dure) personeel steeds vaker weg te pesten. Vooral Albert Heijn en C1000 sprongen er volgens de vakbond negatief uit. In juni ging een keten van slagerijen in Noord-Holland failliet door de gevolgen van de prijzenslag. De koepel van supermarkten CBL denkt dat de prijzenslag de supermarkten op jaarbasis 500 miljoen euro aan brutowinst kost. Per week komt dat neer op 10 miljoen euro winstderving.