Lisse in de fout op financieel gebied
De gemeente Lisse heeft vanaf 1998 grote fouten gemaakt. Daardoor zijn flinke begrotingstekorten ontstaan. Dat blijkt uit een rapport dat eind vorige week is gepresenteerd.
De oorzaak van de begrotingstekorten hiervan ligt in de politieke keuzes die de raad en het college vanaf 1998 maakten. Met name de uitbreiding van het aantal personeelsleden, de wijze waarop is gecommuniceerd en de strategische aankopen hebben aan het tekort bijgedragen.
Het rapport zal op 22 september door de gemeenteraad worden behandeld nadat het college heeft gereageerd. Wethouder J. Schuijt (Financiën) geeft aan voor die tijd geen commentaar te willen leveren.
Volgens de onderzoekscommissie schoot de kennis van de financiële sector op een paar essentiële punten te kort. In het rapport wordt ook de vinger gelegd bij het gebrek aan communicatie tussen de diverse financiële afdelingen op het gemeentehuis, waar nogal wat achterdocht is ten opzichte van elkaar.
De onderzoekscommissie concludeert dat er „duidelijk sprake” is van miscommunicatie tussen het college en de sector. „Doordat het onderlinge wantrouwen groeide, ontbrak een goede voedingsbodem om de problematiek gezamenlijk het hoofd te bieden. Het college straalde de noodzaak tot het doorvoeren van ingrijpende bezuinigingen onvoldoende uit.”
De commissie constateert verder dat de informatie die de raad over de financiële situatie kreeg, in grote lijnen overeenkwam met de informatie die het college van de sector ontving. Wethouder Schuijt zou één keer niet de juiste informatie aan de raad verstrekt hebben.