Binnenland

110 klachten over valet parking Schiphol

De marechaussee heeft dit jaar al 110 meldingen binnengekregen over problemen met valet-parkingbedrijven rond Schiphol. Het gaat om parkeerschades, vernielingen, veel extra kilometers op de teller en verkeersongevallen en bekeuringen die met de auto zijn veroorzaakt.

ANP
9 August 2019 09:37Gewijzigd op 16 November 2020 16:41

Bij valet parking geeft de reiziger zijn auto af, waarna die door het bedrijf ergens wordt geparkeerd. De marechaussee drukt klanten op het hart goed hun contract door te lezen en afspraken te maken met het valet-parkingbedrijf over het aantal kilometers dat met de auto wordt gereden en waar die wordt neergezet. En maak altijd melding van misstanden bij de marechaussee, de politie en bij het bedrijf zelf, zegt een woordvoerster.

De marechaussee zegt zelf niet altijd te kunnen optreden, omdat het meestal gaat om een geschil tussen de consument en het bedrijf en dus een civielrechtelijke kwestie is.

Valet parking zorgt rond Schiphol voor toenemende overlast. Zo worden auto’s soms geparkeerd langs de openbare weg of op bedrijventerreinen waar een parkeerverbod geldt. Handhavers van de gemeente Haarlemmermeer, waar de luchthaven onder valt, treden er streng tegen op. De gemeente waarschuwde onlangs ook voor de risico’s van valet parking en gaf de tip om voor het afgeven de auto te fotograferen (om eventuele schade naderhand te kunnen bewijzen) en de kilometerstand te noteren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer