FrieslandCampina brengt meer kaas aan de man
FrieslandCampina boert goed met kaas. De zuivelgigant wist zijn resultaten in het eerste halfjaar op te krikken door meer zogeheten toegevoegde waardeproducten te verkopen. Overwegend gaat het om kaas. Daarbij deed het Nederlandse concern goede zaken in Afrika en Azië.
„In een uitdagende markt zette de groei van onze consumentenactiviteiten door na een sterke finish in 2018 en verbeterden onze marktaandelen en marges”, merkt topman Hein Schumacher op. „Deze resultaten tonen een positief effect van de vorig jaar ingezette veranderingen en zijn reden voor voorzichtig optimisme.”
De winst voor de hele onderneming steeg met 11 procent naar 121 miljoen euro. De daling van de melkaanvoer in Nederland droeg eveneens bij aan de winstverbetering door een lagere verwerking van nog steeds verliesgevende basiszuivelproducten als boter en melkpoeder. Daartegen zorgden de gestegen eiwitprijzen voor druk op de marges.
De totale omzet bleef onveranderd ten opzichte van een jaar geleden, op 5,7 miljard euro. In China stabiliseerden de verkoopvolumes door uitdagende marktomstandigheden en het beperkte aanbod van een aantal belangrijke ingrediënten.