Economie

Daewoo wordt Chevrolet

De merknaam Daewoo verdwijnt binnen afzienbare tijd. De Amerikaaanse autofabrikant General Motors (GM), eigenaar van het Zuid–Koreaanse automerk, wil met ingang van 2005 de naam vervangen door die van zijn eigen merk Chevrolet. De Duitse krant Handelsblatt meldde dinsdag dat de operatie onderdeel is van het streven van GM om van Chevrolet een ’wereldmerk’ te maken.

ANP
17 August 2004 14:11Gewijzigd op 14 November 2020 01:32

Daewoo stelde in 1994 zijn auto’s aan het Nederlandse publiek voor op de Amsterdamse Auto Rai. De slogan „U bent toe aan een Daewoo" kon vrijwel niemand ontgaan. Het eerste model, gebaseerd op de laatste versie van de Opel Kadett (ook van GM), oogde wat oudbakken, maar door de prijs vond de auto wel de nodige kopers.

De importeur was niet vies van opvallende reclamecampagnes. In 1996 stagneerde de verkoop door prijscampagnes van de concurrentie. Een zogenoemd Daewoo Taxatie Team plaatste onder de ruitenwissers van 200.000 auto’s een inruiltaxatie. Deze campagne leverde Daewoo de Gouden Effie op, een marketingcommunicatieprijs. Het verkoopdoel van 10.000 stuks werd evenwel niet gehaald. Er werden net iets meer dan 8000 auto’s aan de man gebracht.

Daarentegen tikde de Reclame Code Commissie de importeur in 1999 op de vingers. Wie destijds een Daewoo kocht, kon een jaar gratis rijden, zo stond in de advertenties. Dat bleek in de praktijk echter niet voor alle Daewoo–modellen op te gaan.

Kortgeleden had de auto–importeur op internet de zogeheten Kontest, in samenwerking met het ondergoedmerk Sloggi. Wie mee wilde doen, moest een foto van een damesachterwerk op het net zetten. De maker van de afbeelding die het best werd bekeken, kon een auto winnen.

In 1995, het eerste jaar dat de onderneming in Nederland actief was, verkocht Daewoo in Nederland 6150 auto’s, goed voor een marktaandeel van bijna 1,4 procent. Het topjaar was 1999, met bijna 14.700 verkochte wagens en een marktaandeel van 2,4 procent.

P. Stokman, pr–manager van Daewoo Motor Benelux in Hoofddorp, zegt niet te kunnen bevestigen dat de merknaam wordt gewijzigd. Hij vindt het wel in de lijn van de verwachting liggen, omdat er in enkele Oost–Europese landen al Daewoo’s rondrijden met het Chevrolet–logo.

GM en Daewoo kennen elkaar al langer. In 1992 gingen ze na zeven jaar uit elkaar na een verschil van inzicht in het investerings– en marketingbeleid. In 1998 ondertekende ze weer een samenwerkingsverband.

Daewoo maakte ooit deel uit van een van de grote conglomeraten die Zuid–Korea telt. De onderneming begon in 1967 als textielfabrikant. Financiële problemen (een schuld van omgerekend 40 miljard euro) na jaren van wanbeleid noopten tot een ingrijpende sanering. Topman/oprichter Kim Woo–choong ontvluchtte toen zijn land.

Daarna kwam de autotak onder de hoede van GM. DaimlerChrysler, Ford, Hyundai en Fiat hadden ook belangstelling getoond. Bij de overname door GM is de Daewoo–fabriek in Polen niet inbegrepen. De auto’s die daar van de band rollen, blijven het Zuid–Koreaanse beeldmerk dragen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer