„Normen Schiphol moeten aangepast”
Minister Netelenbos van Verkeer moet de normen voor de toekomstige vijfbaanse luchthaven Schiphol fors aanpassen voordat over die normen een besluit kan worden genomen. Het normenstelsel geeft geen garantie dat het lawaai in de omgeving niet toeneemt en maakt ook niet aannemelijk dat het in de lucht veiliger zal worden.
Dat constateert de Commissie voor de milieueffectrapportage (MER) in een advies aan de minister. Die laat in een reactie echter meteen weten dat de commissie zich bij de toetsing van de MER niet aan de spelregels heeft gehouden. Volgens een woordvoerster is de commissie tekortgeschoten omdat zij anders toetst dan het ministerie doet.
Hoewel de woordvoerster laat weten dat het advies nog goed bestudeerd zal worden, laat ze doorschemeren dat er weinig aan de normen zal veranderen. Met de Tweede Kamer is afgesproken dat vanaf volgend jaar in de praktijk zal worden bekeken of normen bijstelling vereisen. Dat zou al in 2005 kunnen.
Minister Netelenbos komt volgende week met een uitgebreide schriftelijke reactie aan de Kamer. Uitgebreider onderzoek naar de ingewikkelde normen is echter niet aan de orde, aldus haar zegsvrouw. De normen zouden dan niet per 1 januari van kracht kunnen worden. Dat zou betekenen dat de vijfde baan pas later in gebruik kan worden genomen. Ook het zogenaamde invliegen van die baan stuit dan op juridische problemen.
Ook in oktober liet de MER-commissie zich al kritisch uit over de plannen van Netelenbos. De toetsclub stoort zich onder meer aan het lage aantal apparaten die het geluid in de omgeving gaan meten.
De milieubeweging sluit zich volledig aan bij de kritiek van de MER-commissie. De verschillende organisaties willen dat een volgend kabinet beslist over de normen.
Verder moet de Eerste Kamer nog akkoord gaan met de Luchtvaartwet, die de nieuwe normen mogelijk moet maken. De Senaat wil echter dat de Raad van State zich hier nog eens over buigt, wat ook tot vertraging van de procedure kan leiden.