Brussel nog niet tevreden over sociale media
Google, Facebook en Twitter hebben “robuuste maatregelen” getroffen tegen desinformatie en manipulatie van verkiezingen, maar de Europese Commissie is nog niet tevreden. Brussel betreurt het dat Facebook en Twitter nog altijd onvoldoende open zijn over (politieke) advertenties die gebruikers te zien krijgen.
Dergelijke reclame kan het publieke debat vatbaar maken voor nepnieuws, schrijven drie EU-commissarissen. “Er moet meer gebeuren om de integriteit van de diensten te versterken.’’ De oplossing die Google heeft aangedragen om transparanter te zijn, wordt nog niet toegepast voor de Europese verkiezingen van volgende week.
De sociale media ondertekenden vorig jaar een gedragscode tegen desinformatie en leverden dit jaar maandelijks rapportages in over hun voortgang. Microsoft heeft aangegeven zich bij de code aan te sluiten.
Het dagelijks EU-bestuur roept de platforms op hun samenwerking met factcheckers in alle lidstaten te verbreden en aansluiting te zoeken met traditionele media en onafhankelijke onderzoekers. Doel is dat gebruikers een “eerlijke keuze aan relevante en geverifieerde informatie” krijgen voorgeschoteld.