Bedrijven zetten in op innovatie en arbeid
Bedrijven richten zich dit jaar volop op de arbeidsmarkt, innovatie en digitalisering. Dat stelt adviesbureau Berenschot in een rapport over strategische trends. Daaraan deden 750 organisaties mee die ongeveer 1 miljoen werknemers vertegenwoordigen.
De krappe arbeidsmarkt heeft gevolgen voor de strategie van bedrijven. Zij moeten noodgedwongen creatiever worden in het aantrekken van personeel. Ook de veranderende vaardigheden die de toenemende digitalisering vraagt, hebben strategische gevolgen.
Bedrijven geven steeds meer aan dat digitalisering en innovatie hun aandacht hebben. Dat loont ook volgens Berenschot. Bedrijven die veel geld steken in onderzoek en ontwikkeling en innovatie zien hun omzet sneller groeien.
Ook duurzaamheid is voor bedrijven steeds vaker iets waar ze concurrentievoordeel uit behalen. Eerder werd het door veel bedrijven gezien als een „verplicht nummer”. De energietransitie heeft vooral bij grotere organisaties en in sectoren als de bouw en energie veel invloed op de strategische beslissingen van bedrijven.