„Pech voor klagers over reparatie pechhulp”
Wie klachten heeft over de pechhulpverlening van de ANWB dreigt tussen wal en schip te vallen. Volgens klachteninstituut Kifid en de Consumentenbond is er daarom een extra onafhankelijke geschilleninstantie nodig in Nederland. De ANWB erkent zelf ook dat er wat moet gebeuren.
Normaal kan een consument voor klachten naar Kifid stappen, maar die mag volgens zijn reglementen commentaar op de manier waarop reparaties worden uitgevoerd niet behandelen. Een automobilist die vond dat de reparatie van zijn auto veel te lang duurde, wat voor hem allerlei extra kosten betekende, kon daardoor niet worden geholpen.
Eveline Ruinaard, voorzitter van de geschillencommissie van Kifid, geeft toe dat er iets niet klopt. „Dit lijkt een ongewenst hiaat in de alternatieve geschiloplossing voor consumenten, en vraagt wat mij betreft om een consumentvriendelijke oplossing, waarover ik met de ANWB in gesprek ga.”
„Een zeer ongewenste situatie”, vindt ook de Consumentenbond. „Op deze manier worden consumenten die een probleem hebben met hun pechhulpverzekeraar gedwongen om naar de rechter te stappen. Dat is een veel te hoge drempel, want zo’n procedure is tijdrovend en duur. Dat moet anders kunnen.” De bond oppert ook dat Kifid wellicht zijn voorwaarden kan aanpassen.
Volgens de ANWB is het nodig dat partijen met elkaar in gesprek gaan. De huidige situatie betekent immers dat de Wegenwacht niet meer alle klachten waar de eigen klachtenafdeling niet uitkomt, zomaar kan doorverwijzen naar de geschillencommissie van Kifid. Een zegsman wijst erop dat het probleem waarschijnlijk breder is. Ook klachten over de uitvoering van een begrafenis door een uitvaartverzekering zouden volgens hem nu dus niet behandeld kunnen worden.