Politie: 43 klachten over etnisch profileren
De politie heeft vorig jaar 43 klachten ontvangen van burgers die vinden dat ze zijn aangehouden of gecontroleerd op basis van hun huidskleur of achtergrond. Het zijn drie klachten minder over etnisch profileren dan in 2017.
Het aantal is gering, afgezet tegen de in totaal bijna 9600 klachten die vorig jaar over de politie binnenkwamen. Dat kan sinds eind 2016 via de politieapp. De politie zegt blij te zijn dat ze meer inzicht krijgt in de klachten. De procedure moet ervoor zorgen dat het vertrouwen van burgers in de politie wordt hersteld. In de eerste fase gaan de politiemedewerker en de aangever in gesprek met elkaar. Als de klager ontevreden blijft, kan die naar een klachtencommissie stappen.
Van de 43 klachten zijn er 25 afgehandeld in een gesprek. Daarvan waren 16 klachten ongegrond en werd één klacht terecht bevonden. Drie klachten zitten nog in de gespreksfase en vier liggen bij de commissie. Een woordvoerder van de politie kan niet aangeven waar de klachten precies over gaan.
In acht gevallen is geen standpunt ingenomen. Eén klacht kwam via de commissie bij de politiechef terecht en werd alsnog ongegrond verklaard. Tien klachten zijn niet behandeld, omdat er geen contact mogelijk was met de klager, de klacht was ingetrokken of niet ontvankelijk was.