EU-voorstellen truckers weer afgeschoten
Opnieuw stuiten voorstellen over Europese regelgeving voor vrachtwagenchauffeurs op verzet in het Europees Parlement. De transportcommissie heeft ze donderdag verworpen nadat het voltallige parlement in juni het licht al op rood had gezet.
De voorstellen van onder anderen CDA-Europarlementariër Wim van de Camp gaan onder meer over rij- en rusttijden en detachering (tijdelijk personeel uit het buitenland). Voor langere rijtijden en opheffing van het verbod op weekendrust in de cabine is echter geen meerderheid. Nieuwe regels voor cabotage (binnenlandse ritten door een buitenlands bedrijf) kregen wel goedkeuring.
Van de Camp betreurt de uitkomst. „Het is uitermate teleurstellend dat het weer niet is gelukt, zo komen we geen meter verder. De wetgeving blijft nu zoals het is, met al z’n tekortkomingen. Dat kunnen ze zich bij de linkse fracties wel aanrekenen.”
„Dit is een overwinning van de bus- en vrachtwagenchauffeurs”, reageert Agnes Jongerius (PvdA). „Ze hadden langer moeten rijden met minder rust en hadden te maken kunnen krijgen met werkdagen van wel zestien uur.” Haar SP-collega Dennis de Jong spreekt van goed nieuws.
Willem Dijkhuizen van vakbond FNV: „Gezond verstand heeft het hier gewonnen van roekeloosheid en eenzijdig winstbejag. De plannen moeten nu opnieuw terug naar de tekentafel.” De verwachting is dat nieuwe voorstellen pas na de Europese verkiezingen in mei beschikbaar zijn. Wel wordt later deze maand nog bekeken wat de mogelijkheden zijn.