KPN schrapt merken XS4All en Telfort
KPN zet het mes in zijn merkennamen. Daardoor verdwijnen op termijn bekende namen als XS4ALL, Telfort en Yes Telecom. Het telecombedrijf gaat zijn aandacht meer richten op het hoofdmerk KPN.
KPN wil onder de naam van zijn hoofdmerk de nadruk leggen op de levering van gecombineerde telefoon- en internetdiensten. Met de strategische wijziging denkt het telecombedrijf zijn klanten „een nog betere gebruikservaring te bieden”.
Met de nieuwe strategie reageert KPN op de toegenomen concurrentie van onder meer VodafoneZiggo en het nieuwe fusiebedrijf T-Mobile/Tele2. Op bepaalde afdelingen van de betreffende KPN-merken, bijvoorbeeld bij de marketingdivisies, zullen naar verwachting banen verdwijnen. Aantallen noemde KPN niet.
XS4ALL onderstreepte in een verklaring aan klanten dat er niets voor hen verandert. Als er in de toekomst wel iets verandert, dan ontvangen klanten daarover een persoonlijk bericht. XS4ALL kwam tevens met een woord van dank vanwege de vele steunbetuigingen naar aanleiding van het nieuws.
Op sociale media regende het donderdag reacties van mensen die het jammer vinden dat de merknamen verdwijnen. „Nou als XS4ALL KPN wordt, ga ik na twintig jaar ergens anders heen”, stelde iemand bijvoorbeeld op Twitter. Een ander zei: „Teken de petitie: XS4ALL moet blijven!”. Weer een andere tweet luidde: „Ik kies heel specifiek voor XS4ALL, niet voor een anonieme grote organisatie.”
KPN benadrukt dat het bedrijf er alles aan zal doen om werknemers die het betreft te herplaatsen binnen het bedrijf, aldus een zegsvrouw. Het schrappen van de merken is volgens haar onderdeel van een breder plan, waarvan de details nog verder worden uitgewerkt.
Sinds vorig jaar heeft KPN in Maximo Ibarra een nieuwe topman. Hij sprak bij zijn aantreden al uit dat hij het bedrijf wilde versimpelen.