Politiek

EU-landen eens over uitstootnorm trucks

De milieuministers van de EU zijn het eens geworden over een strengere uitstootnorm van nieuwe vrachtwagens. Ze willen dat nieuwe vrachtwagens in 2025 15 procent minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en in 2030 30 procent. Het voorstel van de Europese Commissie om over vier jaar pas het percentage voor 2030 te bepalen is van de baan.

ANP
20 December 2018 16:27Gewijzigd op 16 November 2020 14:55

Het gaat om vier categorieën vrachtwagens die samen 70 procent van alle zware trucks voor de lange afstand dekken. Ook bussen vallen onder de nieuwe norm. Er komt daarnaast een tijdelijk kredietsysteem waar fabrikanten van vrachtwagens met nul of een heel lage CO2-uitstoot van profiteren. De verkopen van deze schone vrachtwagens tellen dubbel mee voor de CO2-doelstelling.

Het is voor het eerst dat Europa beperkingen oplegt aan de emissie van broeikasgassen van vrachtwagens. Dat is nodig om de klimaatdoelen halen die in het akkoord van Parijs zijn vastgelegd. Vrachtwagens, bussen en touringcars zorgen voor 6 procent van de totale Europese CO2-uitstoot. Landen als China, Canada, Japan, India en de VS kennen al uitstootnormen voor vrachtwagens en zijn al verder met de productie van schonere voertuigen.

Het Europees Parlement stemde vorige maand voor strengere normen. Het wil een reductie van 20 procent in 2025 en 35 procent in 2030, vergeleken met 2019.

De onderhandelingen over de definitieve norm beginnen naar verwachting in januari. Volgens de Europese Federatie Transport en Milieu gaan de lidstaten niet ver genoeg met de uitstootnorm en worden de klimaatdoelstellingen van 2030 zo niet gehaald.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer