Binnenland

Criminelen jagen op autosleutels

Criminele organisaties hebben sinds een halfjaar een nieuwe tactiek om auto’s te stelen. Ze slagen erin al voordat een auto wordt afgeleverd bij een klant, een originele sleutel van dat voertuig te bemachtigen.

Binnenlandredactie
8 March 2002 11:41Gewijzigd op 13 November 2020 23:27

Staat de auto eenmaal bij de klant voor de deur, dan is het eenvoudig een kwestie van ’ophalen’. De criminelen richten hun bezigheden vooral op dure merken als Mercedes, BMW en Audi.

Volgens G. Wesselink van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (SAV) wordt op dit moment door schadeonderzoeksbureau O(&(O uit Nieuwegein onderzocht wie er achter deze nieuwe vorm van diefstal zitten en hoe de daders precies te werk gaan. Daarover is nu nog geen duidelijkheid. Ook politie en justitie zijn bezig met de zaak, aldus Wesselink vanmorgen. Hij beklaagt zich over het feit dat er „ondanks de beloften uit 1998” nog steeds geen bovenregionaal opsporingsteam voertuigcriminaliteit bestaat.

Nieuwe auto’s zijn door moderne beveiligingssystemen nauwelijks meer te stelen, behalve als een dief over een originele sleutel beschikt. Op die ontwikkelingen lijken criminelen nu een passend antwoord te hebben gevonden.

De bende infiltreert ergens in de keten van productie-transport-import-dealer om zo de originele sleutel te bemachtigen. Kopers die bij aflevering drie sleutels krijgen -twee ’dikke’ en een dunne reservesleutel voor in de portemonnee- weten niet dat één van hun exemplaren niet origineel is. De criminelen hebben kennelijk een manier gevonden om de adressen van de kopers te traceren, met als gevolg dat de dure auto’s enkele dagen na aflevering bij de klant worden ’opgehaald’, zonder dat er bij hem is ingebroken en zonder dat het autoalarm afgaat.

De situatie begint in de ogen van Wesselink „zorgwekkende vormen” aan te nemen. Van Mercedes is bekend dat inmiddels 65 zaken zijn onderkend die verdacht zijn. President-directeur H. van de Coolwijk van DaimlerChrysler Nederland wilde donderdag niet ingaan op het onderzoek dat de importeur van onder meer Mercedes is gestart in samenwerking met de verzekeringsbranche. „Mocht het thans lopende onderzoek onverhoopt toch naar criminele infiltranten leiden -nu is er nog niets bewezen-, dan zullen ze tot op het bot worden uitgekleed”, aldus de topman

De importeur van BMW zegt twee keer slachtoffer te zijn geworden van de sleuteltruc. Beide keren betrof het diefstal van de BMW X5, een zeer gewilde, luxe terreinwagen waarvan de fabrikant de grote vraag niet kan bijbenen. BMW Nederland heeft intern extra beveiligingsmaatregelen getroffen, vanaf het moment dat de voertuigen binnenkomen tot het moment dat ze bij de klant worden afgeleverd.

De zaak kwam aan het licht toen ABN Amro Verzekeringen steeds meer hoge claims binnen kreeg. De assuradeur besloot een en ander uit te zoeken om zo de stijging van de schadelast aan te pakken. Daarop startten de gezamenlijke autoverzekeraars het onderzoek met DaimlerChrysler. Daarbij bleek al snel dat de wagens kort na de verkoop verdwenen, zonder dat het alarm afging of er bij de eigenaar werd ingebroken. Daarna ontstond al snel het vermoeden dat de criminelen over een sleutel beschikten.

Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Justitie concludeerde eerder deze week nog in een onderzoek dat politie en justitie op dit moment nauwelijks zicht op de georganiseerde diefstal van auto’s hebben.

Volgens topman Van de Coolwijk van DaimlerChrysler Nederland is de gestolen auto in politiekringen „tegenwoordig hetzelfde lot beschoren als de gestolen fiets een aantal jaren geleden. Zaken blijven heel lang liggen of komen helemaal niet meer aan bod.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer