Kalm is het wel, 90 km per uur
In een auto hard scheuren is feitelijk geen kunst: gewoon flink gas geven. Langzamer rijden kost op de een of andere manier veel meer moeite. Maar het is wel zuiniger.
Dat het lastig is om het gaspedaal onder controle te houden, blijkt uit het feit dat menig automobilist weleens een brief ontvangt van het Centraal Justitieel Incassobureau. In een kwartaal verstuurt die instantie zo’n 3 miljoen boetes voor verkeersovertredingen. In de meerderheid van de gevallen (circa 1,8 miljoen) vanwege te hard rijden.
Je kunt trouwens ook een boete krijgen als je zo langzaam rijdt dat je het overige verkeer hindert. Maar dat terzijde. Je hoort er nooit iemand over, dus het is blijkbaar geen wijdverbreid maatschappelijk verschijnsel.
Wat geld oplevert, is langzamer rijden dan de bordjes langs de snelweg aangeven. Je mag dankzij de inspanningen van de VVD hier en daar 130 kilometer per uur. Maar dat is slechts een advies, geen bevel.
Pas hoorde ik van een initiatief dat zich sterk maakt voor zo’n zuinige rijstijl: de clubvan90 (clubvan90.org). De naam maakt al duidelijk aan welke snelheid die club denkt. Negentig kilometer per uur, met de nodige mitsen en maren. Je moet als je zo langzaam gaat natuurlijk niet op de linkerbaan gaan rijden. En als je een vrachtwagen wilt passeren, doe je er goed aan van tevoren al een beetje vaart maken. Om het overige verkeer zo min mogelijk te hinderen.
De voordelen van minder hard rijden: je bespaart flink op de brandstof en de uitstoot en je hebt als vanzelf een wat minder gestreste rijstijl. Volgens Milieu Centraal bespaar je door langzamer te rijden al snel 10 procent op je verbruik.
Daarvoor hoef je trouwens niet per se 90 te gaan rijden. In plaats van voor 130 voor 100 of 110 kilometer per uur kiezen zet ook al zoden aan de dijk.
Op de snelweg is 90 eerlijk gezegd ook wel tamelijk langzaam. Je belandt met die snelheid automatisch op de rechterrijstrook, tussen de vrachtwagens. Wat betekent dat je weinig zicht hebt op wat er verderop op de weg gebeurt. Zelf vind het ik nooit zo’n prettig gevoel om met een betrekkelijk kleine auto min of meer klem tussen de vrachtwagens te rijden.
Maar kalmer is het wel. Alles gaat net wat trager. De auto rammelt veel minder. De banden maken minder herrie. En als er hobbels en gaten in de weg zitten, word je minder door elkaar geschud.