Vrouwendag helpt omzet FloraHolland
De Internationale Vrouwendag morgen is goed voor de bloemenhandel. FloraHolland had in de eerste week van maart een omzetstijging van 27 procent ten opzichte van dezelfde week vorig jaar.
De totale omzet van die week was 45,9 miljoen euro. De toename komt door extra aanvoer en hogere prijzen van snijbloemen.
In Nederland is de Internationale Vrouwendag niet erg bekend, maar in bijvoorbeeld Rusland wordt het volop gevierd. De exportwaarde naar dit land is begin 2002 met 50 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Vooral rozen en chrysanten zijn, net als bij Valentijnsdag, erg populair. In tegenstelling tot op ”de dag van de liefde”, op 14 februari, zijn op Vrouwendag alle kleuren bloemen gewild.
Bloemen- en plantentelers hebben overigens wel de naweeën ondervonden van de aanslagen in de Verenigde Staten. Vooral chrysanten leverden een lagere prijs op voor de veilingklokken. De aanvoer bleef hetzelfde, maar de animo van veel Europeanen om een bloemetje voor het raam te zetten, nam af.
Dat drukte de prijs en de omzet van FloraHolland, zo maakte de grootste bloemenveiling van Nederland gisteren bekend. Desondanks zette de combinatie van vier veilingplaatsen (naast Naaldwijk ook Rijnsburg, Bleiswijk en Eelde) 2 procent meer om en kwam uit op 1,8 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 2 miljoen euro. Dit jaar zal het beter gaan, weet een woordvoerster.
De combinatie heeft een marktaandeel van 52 procent. Halverwege dit jaar wordt dat nog iets groter, 54 procent, door de inlijving van de Venlose veiling.