Wetenschap & techniek

In de zomer op winterbanden rijden is vies, onveilig en duur

Volgens een vorige week gepubliceerd onderzoek van branchevereniging Bovag tuffen zo’n half miljoen Nederlanders nog altijd rond op winterbanden. Jawel, wínterbanden. En dat terwijl de temperaturen in Nederland zo hoog zijn dat er op sommige snelwegen reparaties nodig zijn omdat het asfalt smelt.

Evert Barten
8 August 2018 09:10Gewijzigd op 16 November 2020 13:53
beeld ANP, Lex van Lieshout
beeld ANP, Lex van Lieshout

Als de temperatuur overdag steevast ruim boven de 10 graden Celsius komt, is het raadzaam om over te stappen op zomerbanden. De reden is dat het rubber van een winterband zacht is. In ijzige tijden met vorst en sneeuw is dat een prima eigenschap. Hierdoor laat de sneeuw immers snel los en heeft de band meer grip dan een wat hardere zomerband. Ook de afvoer van water is beter geregeld, zodat er minder snel aquaplaning optreedt.

In de zomer –en zéker in deze– is het ronduit dom om door te blijven rijden op winterbanden. Waarom? Daar zijn drie redenen voor.

1: Veiligheid. Bij een temperatuur van 15 graden en een snelheid van 50 kilometer per uur kan een auto met zomerbanden op droog wegdek binnen 12 meter stilstaan, stelt de ANWB na eigen onderzoek. Een auto met winterbanden heeft onder dezelfde omstandigheden zo’n 15 meter nodig. Het juiste rubber kan dus het verschil maken tussen een ongeval en net op tijd stilstaan.

2: Kosten. Omdat het profiel van een winterband relatief zacht is, slijt het rubber vele malen sneller bij hoge temperaturen. In sommige gevallen wel vier keer zo snel. Als je de vorm van het loopvlak bekijkt, is dat ook logisch. Een zomerband heeft profiel dat recht loopt (zie foto), terwijl het winterrubber allerlei dwarslijnen heeft om water en sneeuw af te kunnen voeren en om grip te hebben op een gladde ondergrond.

  1. Milieu. Bij slijtage van rubber komt fijnstof vrij. Op het eerste gezicht lijkt dat nogal mee te vallen, want een band gaat wel enkele jaren mee. Techneuten van de website amt.nl berekenden vorige week echter dat de hoeveelheid fijnstof flink op kan lopen. Ze stellen dat er zo’n 157 gram rubber per band wordt omgezet in fijnstof tijdens de volledige levensduur. Als een band 50.000 kilometer meegaat, levert dat per set van vier banden een slijtage op van 0,0126 gram per kilometer. Dat is ruim 2,5 keer zo veel als de 0,005 gram die een moderne dieselmotor uitstoot.

Daar komt bij dat de slijtage tijdens deze warme zomer minstens vier keer zo snel gaat. Dat zou betekenen dat winterbanden al snel tien keer meer fijnstof opleveren dan dieselmotoren. Wat dat betreft zouden gemeenten er goed aan doen om zomermilieuzones voor winterbanden in te stellen.

Wisselen van band kan lastig zijn, al zijn er tal van bedrijven die zich daarop toeleggen. Voor een paar tientjes ben je klaar, inclusief opslag. De handige autobezitter kan het met een stabiele krik en de juiste (moment)sleutel uiteraard ook prima zelf doen. Dan ben je niet alleen goed bezig voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer