Onderzoek lagere snelheid op bredere rondweg Veenendaal
Provinciale staten van Utrecht hebben zich vandaag in meerderheid uitgesproken voor verbreding van de Rondweg Oost (N233) in Veenendaal naar tweemaal twee rijstroken in combinatie met een onderdoorgang bij de entree van de wijk Veenendaal-Oost.
De komende maanden wordt onderzocht of op de rondweg een lagere maximumsnelheid kan gelden dan 80 kilometer per uur, wat de richtlijn voor provinciale wegen is. D66, het CDA, de VVD, de ChristenUnie, GroenLinks en 50Plus vroegen daar in de statenvergadering om, als “extra impuls” voor de leefbaarheid van de directe omgeving.
De motie, waarin specifiek 60 kilometer per uur wordt genoemd, laat ruimte voor andere maximumsnelheden. De gemeente Veenendaal vroeg eerder om 70 kilometer per uur. Dat past volgens haar in de stedelijke bebouwing aanzienlijk beter. Een ander argument van de gemeente was dat de verbreding dan minder grond in beslag neemt. Veenendaal-Oost is strak tegen de rondweg aangebouwd. De ruimte voor aanpassing is op sommige plaatsen behoorlijk krap.
Bovendien draagt een lagere snelheid bij aan verbetering van de leefomgeving, stelt de gemeente. Omwonenden vrezen extra geluidsoverlast en een fors hogere uitstoot van koolstofdioxide en fijnstof. Als er minder hard mag worden gereden, voorkomt dat volgens hen tevens dat van de rondweg een ”aanzuigende werking” uitgaat op verkeer tussen de rijkswegen A12 (Utrecht-Arnhem) en A15 (Gorinchem-Valburg).
Verbreding van de drukbereden rondweg in samenhang met de ongelijkvloerse kruising voor het verkeer tussen de wijk Oost en het centrum van Veenendaal had ook de voorkeur van zowel de gemeente als gedeputeerde staten. Extra leefbaarheidsmaatregelen komen voor rekening van de provincie, omdat “een goede en leefbare doorstroming op provinciale wegen een provinciale taak is”, aldus een aangenomen motie van de SGP-statenfractie.
De komende maanden overleggen provincie, gemeente en de regio FoodValley nader over de financiering. Begin volgend jaar wordt het definitieve besluit genomen. Dat wil niet zeggen dat de rondweg daarna snel wordt verbreed. Gedeputeerde Dennis Straat: “We houden rekening met bezwaar- en beroepsprocedures, waardoor het soms langer duurt dan we zouden willen. Daarnaast vergen alle benodigde onderzoeken tijd. We willen wel de aanvankelijke ruw geschatte termijn van tien jaar zoveel mogelijk verkorten.”