Snelheidsbegrenzers welkom bij de Mégane
Met de nieuwe knaloranje lakkleur maakt de kersverse Renault Mégane R.S. een verbluffende indruk. Maar past het nog bij deze tijd: zo’n auto met prestaties die er alleen op een circuit toe doen?
Een interview met Renaults designchef Laurens van den Acker bevestigde tijdens de tweejaarlijkse autotentoonstelling IAA in Frankfurt afgelopen september dat de (auto)wereld zich op een keerpunt bevindt. „Aan de ene kant lanceren we een nieuw concept van een elektrische auto die één wordt met het huis, aan de andere kant de nieuwe Mégane R.S., die optimaal gebruikmaakt van bestaande technieken.”
Dat is nu precies waar de schoen wringt. De meest sportieve uit de Méganereeks beschikt over een nieuwe 1,8 liter turbomotor die met een vermogen van 280 pk en een koppel van 390 Nm indruk maakt. Dat doen ook de prestaties, want in 5,8 seconden wordt vanuit stilstand de 100 km/u al gepasseerd. Maar draait het daar in de wereld van vandaag nog wel om? De CO2-uitstoot moet worden teruggebracht, idealiter naar nul. De elektrische auto wint langzamerhand terrein. We moeten van het gas af. Hoe kan de autowereld het dan verkopen dat er nog scheurijzers met een verbrandingsmotor worden gemaakt? Want naast deze Renault kunnen ook de Volkswagen Golf GTi, de Peugeot 308 GTi en de Ford Focus RS worden gezet.
Maar autofabrikanten maken wat de klant koopt en er bestaat een liefhebbersgroep voor dit soort auto’s. Nu is het niet zo dat de technieken die in deze auto worden gebruikt meteen bij de vuilnisbak gezet kunnen worden als het fenomeen auto volledig elektrisch wordt. Bovendien vormen de R.S.-modellen van Renault de vertaling van de technieken uit de autosport naar de auto voor straatgebruik.
Verbruiksreductie
Een voorbeeld is de motor, met coating op de cilinderwanden. Die zorgt ervoor dat de cilinders bij hun op-en-neergaande bewegingen minder wrijving ondervinden. Dat dient zowel de prestaties als het brandstofverbruik. De toegepaste Twin Scrollturbo levert bij lagere en hogere motortoerentallen een optimale bijdrage aan de motorische kracht. Dat zou volgens berekeningen een verbruiksreductie leveren van 8 procent ten opzichte van de vorige generatie.
Tijdens de kennismaking werd een rit naar Frankrijk en terug afgelegd; een dikke 1100 kilometer ging onder de zwarte 19 inch wielen door. Het land is rijk aan camera’s en snelheidscontroles, dus waren cruisecontrol en snelheidsbegrenzer welkome metgezellen. Ondanks deze bescheiden aanspraak op de motorische mogelijkheden verbruikt de snelle Renault altijd nog 1 liter benzine op 11 kilometer. Dat moet beter kunnen.
Net als voorheen kan de koper kiezen uit twee onderstelafstemmingen. Standaard is het Sport Chassis, dat meer dan voldoende rekening houdt met het dagelijks gebruik.
Stabiliteit
Renault lanceerde op de Mégane GT eerder al vierwielbesturing. Deze R.S. maakt er eveneens gebruik van. Dat betekent dat de achterwielen bij lage snelheden tegengesteld sturen aan de voorwielen, waardoor manoeuvres scherper kunnen worden uitgevoerd. Inparkeren gaat makkelijker en even draaien op de weg kost minder meters. Bij hogere snelheden gaan de wielen zogenaamd meesturen, met als gevolg een grotere stabiliteit in flauwe bochten en bij snelle passeermanoeuvres. De precieze afstemming van deze vierwielbesturing is specifiek voor de Mégane R.S.
De auto is aan alle kanten extra sportief aangekleed. Zo zijn de spatborden breder om plaats te bieden aan de grotere wielen waarin krachtigere remmen zijn opgenomen. De voorbumper heeft volgens goede traditie een vleugelvorm die aan formule 1- bolides doet denken. Achter zorgt een zogenaamde diffuser onder in de bumper voor meer druk op de achterwielen.
Binnen bieden de stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen een uitstekende zijdelingse ondersteuning. Ze zijn optioneel bekleed met alcantara, een hoogwaardige stof die op suède lijkt. Subtiele accenten in het interieur zijn rood. Afhankelijk van de gekozen rijmodus wisselen de indeling en de kleurstelling van het instrumentarium.
Binnen het concurrentieveld zet de Mégane R.S. weer een flinke stap voorwaarts, zowel op het gebied van techniek, prestaties als aankleding. Daarmee kan deze Renault zijn rol in de top van het segment blijven spelen.
De prijslijst van de meest sportieve Mégane start bij 42.340 euro: voor een auto met een handgeschakelde zesbak.
Renault Megane R.S. 280 EDC
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie 5,8 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 9,1 liter/100 km
CO2-uitstoot 158 g/km
Aanhanggewicht (geremd) n.v.t.
Aankleding. Bredere spatborden, grote wielen, een specifiek front en grote diffuser achter zorgen ervoor dat de vierde generatie Mégane R.S. er extra dik uitziet.
Interieur. Comfortabele stoelen.
Onderstel. De ophanging is volledig afgestemd op sportief sturen en hoge prestaties. Op lange ritten toont de auto zich comfortabel. Vierwielbesturing is een plus.
Brandstofverbruik. Aan de hoge kant.