Reclame aandelenlease voldoende duidelijk
Dexia heeft klanten niet misleid toen het een belangrijk product met aandelenlease aan de man bracht.
De reclame die de bank voor deze belegging maakte, was duidelijk genoeg voor de doorsnee consument. Dat oordeelde de rechtbank in Amsterdam woensdag in een zaak die was aangespannen door een groep ontevreden beleggers.
De rechter sprak zich uit over één advertentie, voor de zogeheten Winstverdriedubbelaar. In deze belegging met aandelenlease zijn veel consumenten gestapt. Ongeveer 80 procent van de ruim 90.000 ontevreden beleggers die zich bij de grote rechtszaak heeft aangesloten, heeft geld gestoken in dit product.
De uitspraak is een tegenvaller voor de stichting Leaseverlies, waarin de beleggers zich hebben verenigd. Leaseverlies heeft Dexia voor de rechter gedaagd juist omdat Dexia klanten om de tuin zou hebben geleid. „Dit is heel slecht nieuws. Het geeft niet veel hoop”, aldus een woordvoerder van de stichting. De groep beleggers vond de advertentie waarover de rechtbank zich uitsprak „het voorbeeld van misleidende reclame.”
Dexia is veruit de grootste aanbieder van beleggingen met aandelenlease. De bank wilde direct na de uitspraak nog niet reageren.
Beleggers in aandelenleaseconstructies zijn met geleend geld naar de beurs gegaan. Door de koersdalingen in de afgelopen jaren hebben hun aandelen onvoldoende opgebracht en zitten de beleggers met een restschuld opgescheept.
De rechtbank wilde woensdag geen oordeel geven over alle reclames voor de verschillende soorten beleggingen met geleend geld. Elke folder moet afzonderlijk worden bekeken, aldus de rechter. De stichting Leaseverlies heeft in totaal 88 verschillende producten bij de rechtbank aangedragen.