Oude dame komt kreupel thuis in Lelystad
Brommend komt hij aangetaxied: de Lockheed Constellation. Kenners noemen het viermotorige vliegtuig liefkozend Connie. Na twee jaar restaureren kon luchtvaartthemapark Aviodrome in Lelystad dinsdag een historisch vliegtuig in de collectie opnemen waar lang op was gewacht. Eén probleempje deed zich nog wel voor: een haperende motor. Vliegen zat er daarom niet in.
Duizenden mensen bevolken het terrein van het themapark, gelegen aan de rand van de luchthaven Lelystad. De avondzon schijnt uitbundig op de replica van het stationsgebouw dat in 1928 op Schiphol werd gebouwd. Het wachten is op de Constellation, een vijftig jaar oud verkeersvliegtuig dat aan de collectie van Aviodrome wordt toegevoegd.
Klaas de Lange, voorzitter van de Stichting Constellation Nederland, zegt zestien jaar gewacht te hebben op het moment waarop het historische vliegtuig wordt overgedragen aan een museum. De Lange -in de jaren ’50 vloog hij met Constellations van de KLM de hele wereld rond- is gefascineerd door het vliegtuig. „Het heeft fraaie ronde vormen zoals je dat bij geen enkel ander toestel ziet. En ook de drie staarten zijn uniek.”
In Nederland verdwenen de Constellations, waarvan de KLM er ooit tientallen bezat, in de jaren zestig uit beeld. De propellervliegtuigen werden in rap tempo vervangen door straaltoestellen. Voor veel Constellations wachtte dan ook de slopershamer. De Lange stuitte echter in 1988 op een advertentie waarin een Canadees exemplaar te koop werd aangeboden. Het lukte op dat moment niet de benodigde gelden bijeen te brengen. „Toch is het dit toestel dat nu gerestaureerd en wel in Lelystad staat.”
Het voormalige Canadese toestel landde na een periode in Amerika en een restauratie van twee jaar op Schiphol maandag in Lelystad. Een dag eerder dan verwacht, geeft woordvoerder Peter van de Noort van Aviodrome toe. „We hadden de Constellation graag vliegend gepresenteerd aan alle mensen die hebben meebetaald aan de restauratie. Tijdens een testvlucht maandag raakte echter een van de motoren oververhit. De bemanning heeft toen besloten niet terug te gaan naar Schiphol, maar direct in Lelystad te landen. Daarmee waren we er zeker van dat de officiële presentatie kon doorgaan.”
De komst van de Constellation is belangrijk voor Aviodrome, legt Van de Noort uit. „Het is een belangrijk vliegtuig in de naoorlogse geschiedenis van Nederland. Er zijn er ook niet veel van over, het is daarom ook een echt museumstuk.”
Het vliegtuig is met behulp van vrijwilligers én hulp van de KLM teruggebracht in nieuwstaat. Het enige dat nog niet echt klopt zijn de stoelen in de cabine. Die zijn afkomstig uit een Boeing 747, die Aviodrome ook aan zijn collectie hoopt toe te voegen. Originele stoelen zijn weliswaar voorradig, maar ieder onderdeeltje van een vliegtuig moet zorgvuldig gecertificeerd worden voor er mee gevlogen kan worden, legt Van de Noort uit. Zodra dat echter achter de rug is, ziet ook de cabine eruit zoals het hoort.
De komende weken wordt nog hard gesleuteld aan het oplossen van de motorproblemen. Daarna is de Constellation later dit jaar nog een aantal keren in de lucht te zien. In ieder geval in september, als Aviodrome een vliegshow organiseert. En mogelijk nog een aantal andere keren. De kans op motorproblemen is dan een stuk geringer. Als cadeautje ontving het luchtvaartthemapark dinsdag namelijk nog een enveloppe met inhoud van voorzitter De Lange van de Stichting Constellation Nederland. „Wij hebben altijd gezegd: We heffen ons op zodra het toestel in handen is van een museum. Dat moment is nu gekomen. Het restant van de stichtingskas moet volgens mij toereikend zijn om een nieuwe motor te kopen.”